Riskkapitalbolagen öser pengar över den svenska tränings- och hälsotjänsten Lifesum. Under måndagen stod det klart att bolaget tagit in 10 miljoner dollar, 85 miljoner kronor, från existerande ägare Bauer Media och Sparklabs samt från riskkapitalbolagen Nokia Growth Partner och Draper Esprit.
Enligt vd och grundare Henrik Torstensson ska Lifesum använda pengarna till produktutveckling och global expansion. Lifesum har redan nu 15 miljoner användare, men kan bli många fler, menar han.
”USA är idag vårt största land, men det går även bra i Europa”, säger Torstensson.
Investeringen innebär att Lifesum tagit in drygt 130 miljoner kronor sedan bolaget grundades 2013, enligt data från Nordic Tech List (NTL).
Läs mer: Jätterunda i Lifesum – tar in 85 miljoner
Lifesums senaste räkenskapsår slutade den 30 april 2016. Siffrorna för perioden är ännu inte offentliga. Men Henrik Torstensson avslöjar för Di Digital att tillväxten ökat kraftigt under året.
Under räkenskapsåret 2015/2016 växte Lifesums försäljning med cirka 70 procent, till nära 60 miljoner kronor, uppger han.
”Sedan dess har tillväxttakten ökat. Maj och juni är mycket starkare än de borde varit. Vi går bättre än plan och växer snabbare än för ett år sedan”, säger Henrik Torstensson.
Resultatet vill han inte uppge. Men än så länge går bolaget fortfarande med förlust.
Vad Lifesum värderas till efter investeringen vill Torstensson inte heller avslöja. Men han säger att det rör sig om en ordentlig uppvärdering mot förra gången man tog in pengar 2014.
”Vi har gått bra de senaste två åren så värderingen har absolut stigit jämfört med förra kapitalrundan”, säger han.
Henrik Torstensson har en bakgrund som chef för försäljning av premiumtjänster på Spotify och strategichef på Stardoll.
Han är även ängelinvesterare (NTL) och äger bland annat andelar Teamtailor (NTL), Sparta (NTL) och den framgångsrika mobilappen Fishbrain (NTL).
Relationen till Fishbrain är stark och Torstensson uppger att Lifesum och Fishbrain ofta pratar med varandra och hjälper vandra.
”Vi känner dem och de känner oss. Det är praktiska saker mest”, säger han.