1. Tictail
- Intäkter 2014 (halvår): 794 000 kronor.
- Resultat: -6,4 Mkr.
- Grundat: 2012.
- Investerat kapital: 85 Mkr.
- Investerare: Creandum, Balderton, Thrive Capital, Red Swan Ventures, Project A Ventures, Red Swan Ventures, Klaus Hommels, Gustav Söderström, Fredrik Nylander.
Tictail har utvecklat en plattform som gör det enkelt för vem som helst att på några minuter sätta upp en egen ehandel. I bolagets färska redovisning för andra halvåret 2014 framgår att de hade 26 heltidsanställda vid årskiftet och 69 000 lanserade butiker. De har tagit in 85 miljoner kronor i riskkapital och väntas snart ta in ytterligare runt 100 miljoner kronor. Men intäkterna för Tictail AB är en helt annan historia, de landade i fjol på blygsamma 794 000 kronor.
2. Fishbrain
- Intäkter 2014: 96 000 kronor.
- Resultat: - 10,9 Mkr.
- Grundat: 2010.
- Investerat kapital: 89 Mkr.
- Investerare: Industrifonden, Active Venture Partners, Northzone, Seedcamp, Mathias Ackermand, Henrik Torstensson, Rikard Steiner, Mattias Miksche, Almi, Novel TMT Ventures, Recruit Strategic Partners.
Fishbrain har utvecklat ett socialt nätverk för sportfiskare. Enligt bolagets årsredovisning är de den största och snabbast växande appen för sportfiskare i USA. De tog precis in ytterligare 68 miljoner kronor i riskkapital för att expandera till bland annat Japan. Men än så länge har Fishbrain inte något redskap som fångar in kundernas pengar. Resultatet för 2014 slutade på 96 000 kronor, mindre än vad ett solarium i Piteå drar in på en månad.
Läs mer: Fishbrain tar in 68 miljoner i ny investeringsrunda
3. Bloglovin'
- Intäkter 2014: 610 000 kronor.
- Resultat: -6,7 Mkr.
- Grundat: 2008.
- Investerat kapital: 65 Mkr.
- Investerare: Betaworks, Leter Hippeau Ventures, RRE Ventures, Hank Vigil, Fritz Lanman, Rov Wiesenthal, Jill Greenthal, Kinnevik, White Star Capital, Bruce Jaffe, Basset Investment Group, Northzone.
Bloglovin' samlar och sorterar bloggar. Med över 20 miljoner besökare i månaden har Bloglovin' tagit en stark position i flera vertikaler. Bolaget har flyttat till USA och eftersom vi inte har bolagets amerikanska omsättningssiffror finns en risk att de drar in något mer än vad som syns här. Klart är i all fall att de ställde om inriktningen från att tjäna pengar till att växa för ett par år sedan. Resultatet? En omsättning lägre än för en pizzeria i Floda.
4. Truecaller
- Intäkter 2014: 6,7 Mkr.
- Resultat: -84 Mkr.
- Grundat: 2009.
- Investerat kapital: 640 Mkr.
- Investerare: Sequoia, Access Partners, Open Ocean, Kleiner Perkins, Atomico, Stefan Lenhammer.
Okej, 6,7 miljoner kronor i omsättning är mer än ingenting. Det är faktiskt lika mycket som en plantskola omsätter på ett halvår. Men så har Truecaller också tagit in 640 miljoner kronor i riskkapital och spelar därmed i en lite annan division. Truecallers telefonboksapp hade vid årsskiftet 100 miljoner användare. I år räknar bolaget med att passera 300 miljoner användare. När bolaget planerar att börja tjäna pengar är ännu osäkert. I en intervju med DN sa medgrundaren Nami Zarringhalam att "Vi kommer att börja kika på lönsamhet under slutet av året".
Läs mer: Förlusterna rusar för växande Truecaller
Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av Acast och Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media. Foto: Evelina Carborn
5. Acast
- Intäkter 2014 (14 månader): 2,6 Mkr.
- Resultat: -19,7 Mkr.
- Grundat: 2013.
- Investerat kapital: 40 Mkr.
- Investerare: Moor Capital, Bonnier Growth Media.
Acast är det yngsta bolaget på listan och att de inte har större intäkter är inte särskilt konstigt. Men att betala 7 kronor för att tjäna 1 krona är ändå anmärkningsvärt. Acast har på kort tid tagit positionen som poddplattformen nummer ett i Sverige och har gjort annonsmarknaden för podcasts till en riktig marknad. Med 12 miljoner poddlyssnare i månaden har de fler kunder än de flesta butiker i Sverige. Men än så länge säljer de inte för mer än vad ett 7 Eleven, med dåligt läge, gör.
Läs mer: Poddplattformen Acast blöder pengar
Läs även: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar