Hoppa till innehållet

Lista: De hajpade internetbolagen som knappt drar in en krona

De är omtalade och älskade av såväl kunder som investerare. Men de tjänar inga pengar. Här är de mest hajpade internetbolagen i Sverige som tjänar mindre än en pizzeria.

Framgångsrika utan att tjäna pengar. Här är de hetaste internetbolagen som omsätter mindre än en pizzeria.
Framgångsrika utan att tjäna pengar. Här är de hetaste internetbolagen som omsätter mindre än en pizzeria.

tictail

Carl Waldekranz, vd och medgrundare av Tictail. Foto: Oskar Omne

1. Tictail

  • Intäkter 2014 (halvår): 794 000 kronor.
  • Resultat: -6,4 Mkr.
  • Grundat: 2012.
  • Investerat kapital: 85 Mkr.
  • Investerare: Creandum, Balderton, Thrive Capital, Red Swan Ventures, Project A Ventures, Red Swan Ventures, Klaus Hommels, Gustav Söderström, Fredrik Nylander. 

Tictail har utvecklat en plattform som gör det enkelt för vem som helst att på några minuter sätta upp en egen ehandel. I bolagets färska redovisning för andra halvåret 2014 framgår att de hade 26 heltidsanställda vid årskiftet och 69 000 lanserade butiker. De har tagit in 85 miljoner kronor i riskkapital och väntas snart ta in ytterligare runt 100 miljoner kronor. Men intäkterna för Tictail AB är en helt annan historia, de landade i fjol på blygsamma 794 000 kronor.


Fishbrain

Johan Attby, vd och grundare av Fishbrain. Foto: Joey Abrait

2. Fishbrain

  • Intäkter 2014: 96 000 kronor.
  • Resultat: - 10,9 Mkr.
  • Grundat: 2010.
  • Investerat kapital: 89 Mkr.
  • Investerare: Industrifonden, Active Venture Partners, Northzone, Seedcamp, Mathias Ackermand, Henrik Torstensson, Rikard Steiner, Mattias Miksche, Almi, Novel TMT Ventures, Recruit Strategic Partners.

Fishbrain har utvecklat ett socialt nätverk för sportfiskare. Enligt bolagets årsredovisning är de den största och snabbast växande appen för sportfiskare i USA. De tog precis in ytterligare 68 miljoner kronor i riskkapital för att expandera till bland annat Japan. Men än så länge har Fishbrain inte något redskap som fångar in kundernas pengar. Resultatet för 2014 slutade på 96 000 kronor, mindre än vad ett solarium i Piteå drar in på en månad. 

Läs mer: Fishbrain tar in 68 miljoner i ny investeringsrunda


Bloglovin

Giordano Contestabile och Mattias Swenson från Bloglovin'. Foto: Axel Öberg

3. Bloglovin'

  • Intäkter 2014: 610 000 kronor.
  • Resultat: -6,7 Mkr.
  • Grundat: 2008.
  • Investerat kapital: 65 Mkr.
  • Investerare: Betaworks, Leter Hippeau Ventures, RRE Ventures, Hank Vigil, Fritz Lanman, Rov Wiesenthal, Jill Greenthal, Kinnevik, White Star Capital, Bruce Jaffe, Basset Investment Group, Northzone.

Bloglovin' samlar och sorterar bloggar. Med över 20 miljoner besökare i månaden har Bloglovin' tagit en stark position i flera vertikaler. Bolaget har flyttat till USA och eftersom vi inte har bolagets amerikanska omsättningssiffror finns en risk att de drar in något mer än vad som syns här. Klart är i all fall att de ställde om inriktningen från att tjäna pengar till att växa för ett par år sedan. Resultatet? En omsättning lägre än för en pizzeria i Floda


Truecaller

Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, grundare av Truecaller. Foto: Oskar Omne

4. Truecaller

  • Intäkter 2014: 6,7 Mkr.
  • Resultat: -84 Mkr.
  • Grundat: 2009.
  • Investerat kapital: 640 Mkr.
  • Investerare: Sequoia, Access Partners, Open Ocean, Kleiner Perkins, Atomico, Stefan Lenhammer.

Okej, 6,7 miljoner kronor i omsättning är mer än ingenting. Det är faktiskt lika mycket som en plantskola omsätter på ett halvår. Men så har Truecaller också tagit in 640 miljoner kronor i riskkapital och spelar därmed i en lite annan division. Truecallers telefonboksapp hade vid årsskiftet 100 miljoner användare. I år räknar bolaget med att passera 300 miljoner användare. När bolaget planerar att börja tjäna pengar är ännu osäkert. I en intervju med DN sa medgrundaren Nami Zarringhalam att "Vi kommer att börja kika på lönsamhet ­under slutet av året".

Läs mer: Förlusterna rusar för växande Truecaller


Acast

Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av Acast och Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media. Foto: Evelina Carborn

5. Acast

  • Intäkter 2014 (14 månader): 2,6 Mkr.
  • Resultat: -19,7 Mkr.
  • Grundat: 2013.
  • Investerat kapital: 40 Mkr.
  • Investerare: Moor Capital, Bonnier Growth Media.

Acast är det yngsta bolaget på listan och att de inte har större intäkter är inte särskilt konstigt. Men att betala 7 kronor för att tjäna 1 krona är ändå anmärkningsvärt. Acast har på kort tid tagit positionen som poddplattformen nummer ett i Sverige och har gjort annonsmarknaden för podcasts till en riktig marknad. Med 12 miljoner poddlyssnare i månaden har de fler kunder än de flesta butiker i Sverige. Men än så länge säljer de inte för mer än vad ett 7 Eleven, med dåligt läge, gör.

Läs mer: Poddplattformen Acast blöder pengar

Läs även: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera