Hoppa till innehållet

Här är Googles Iphone-utmanare

När Google presenterar ny hårdvara handlar det som vanligt mest om mjukvara. Men sökjätten har släppt sina tidigare samarbeten med olika mobiltillverkare och lanserar två egna mobiler.

Googles produktchef Sabrina Ellis pratar om de nya mobilerna Pixel och Pixel XL som kommer i tre färger.
Googles produktchef Sabrina Ellis pratar om de nya mobilerna Pixel och Pixel XL som kommer i tre färger.Foto: TT/Eric Risberg

(Di Digital/San Francisco) Inför en liten publik på plats i San Francisco, men desto större via en livesändning, presenterade Google ny hårdvara på tisdagskvällen svensk tid.

Det mesta hade läckt ut på förhand, som att bolaget släpper två nya mobiler - Pixel och Pixel XL - och ett VR-headset på plattformen Daydream. Förutom mobilerna har också Google pratat om flera av sakerna tidigare och kvällens event handlade mer om att etablera nya produkter och berätta om hur de är integrerade med Googles tjänster.

Google-chefen Sundar Pichai inledde med att presentera Googles nya smarta digitala assistent som heter just Google Assistant. Den är integrerad i de nya Pixel-mobilerna och i Googles nya smarta högtalare Home, som visades upp för första gången under bolagets utvecklarkonferens i maj.

Läs också: VR och meddelandeappar när Google tjusar utvecklare

Home och Pixel från Google

Googles nya smarta högtalare Home, en utmanare till Amazons Echo som börjar säljas i november, och mobilerna Pixel och Pixel XL. Foto: TT/Eric Risberg

Som vanligt när Google håller hårdvaruevent handlade det mesta om mjukvara. Vilket inte är så konstigt, för Googles styrka ligger i alla som använder bolagets tjänster och inte i prylar. 

"Att bygga mjukvara och hårdvara tillsammans gör att vi kan utnyttja dess fulla potential. Med Google Assistant som kärnan", sa hårdvaruchefen Rick Osterloh på scenen.

Google har släppt flera mobiler tidigare, i samarbete med mobiltillverkarna LG, HTC och Huawei, men försäljningen har inte gått något vidare. Mobilerna har främst sålts via Googles nätbutik och de senaste fanns inte alls ute i handeln hos mobiloperatörer i USA.

Nyheten med Pixel-mobilerna är att det är Google självt som står för hårdvaran den här gången. Men det betyder inte att den är tillverkad av Google. Vem som står bakom produktionen sa Google inget om under presentationen, men enligt förhandsinformationen är det HTC.

Även om flera stora mobiltillverkare använder Googles mobiloperativsystem Android har bolaget ingen tydlig flaggskeppsmobil med Android som Apple har för IOS. Pixel-mobilerna är säkerligen ett försök till det och har Googles olika tjänster förinstallerade, som Google Assistant, Photos och Maps. 

Ett ytterligare tecken på att Google rustar för mer hårdvarufokus är att man i veckan anställde Amazons förre hårdvaruchef för Kindle och som senast bland annat jobbade med den smarta högtalaren Echo, David Foster. Enligt källor till The Information ska han ansvara för de nya Pixel-mobilerna.

Googles nya Pixel

Googles nya telefoner kommer i två storlekar, 5 tum och 5,5 tum. Designen är enligt många slående lik Apples Iphone, men några skillnader är att Pixel inte har en utstående kamera och har ett hörlursuttag, något som Apple har tagit bort på nya Iphone 7. Den är heller inte vattenavstötande, som både Iphone och Samsungs Galaxy S7 samt Note 7 är.

Google passade också på att ge några kängor till Apple under presentationen. Bland annat skämtade man om hörlursuttaget i ett videoklipp och visade en ”pop-up” om att lagringsutrymmet var slut, som såg ut att komma från en Iphone.

Pixel-mobilerna levereras med en sladd för att föra över information från sin gamla mobil, som foton, meddelanden och annat. På bilden ovan ser det ut som att informationen överförs från en Iphone. Google kommer dock inte bara att försöka konkurrera med Apple när det gäller mobilerna, utan även med bolagets Android-partners som sydkoreanska Samsung och taiwanesiska HTC (som alltså tillverkar Pixel).

I Pixel erbjuder Google gratis lagringsutrymme och en något bättre kamera än i Iphone, enligt specifikationerna. Startpriset för mobilen blir detsamma som för Iphone - 649 dollar i USA för 32GB i minne. Det är en ny prisstrategi för Google, som tidigare har haft både billigare och dyrare mobiler än Apple, men främst billigare.

Pixel-mobilerna släpps inom kort till försäljning på nätet och i ett begränsat antal länder, bland annat USA, Indien och Tyskland. När eller om de kommer att säljas i Sverige är oklart, men blir det så brukar vi ingå i den andra vågen av länder som Googles mobiler släpps till.

Förutom mobiler och den smarta högtalaren Home visade Google upp det första exemplaret av ett virtual reality-headset för plattformen Daydream. Det fungerar så att man sätter in sin mobil i headsetet och styr upplevelsen med en handkontroll.

Google samarbetar med flera mobiltillverkare som har anpassat sina mobiler till Daydream och headsetet beräknas komma ut i handeln i november. Det kommer att kosta 79 dollar, cirka 670 kronor, i USA, vilket kan jämföras med Samsungs Gear VR som kostar 99 dollar. 

Daydream View

Dan Howley från Yahoo Tech testar Googles nya VR-headset Daydream View. Foto: TT/Eric Risberg

Bland annat samarbetar Google med speltillverkare och streamingtjänsterna Hulu och Netflix för att ta fram olika upplevelser till VR-headsetet. Vill du veta mer det och om andra produkter som Google släppte under tisdagskvällens event? Läs Di Digitals liverapportering nedan:

q4y0KOeXViI

//embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2348709&ThemeId=33624

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera