Hoppa till innehållet

Livlina för svenska Virtusize

Det digitala provrumsbolaget Virtusize kunde för några veckor sedan inte utesluta en konkurs. Nu får man in kapital som ska räcka tills man går med vinst. ”2015 var inte det roligaste året”, säger vd:n Gustaf Tunhammar.

Gustaf Tunhammar är vd för Virtusize.
Gustaf Tunhammar är vd för Virtusize.Foto: Oskar Omne

Tanken är enkel: en virtuell storleksguide ska ge nätshopparen en mer exakt uppfattning om hur ett visst plagg passar. Kunderna kan jämföra nya köp med kläder man redan har. En träffsäkrare storleksguide leder till färre returer, vilket vanligtvis utgör en stor kostnadspost för e-handlare.

Virtusize (NTL) grundades 2011. Modejättarna Asos och Nelly nappade på idén och inom några år hade bolaget öppnat kontor i New York, London, Berlin och Tokyo.

Vi spände bågen lite för hårt.

Expansionen kostade pengar. Förlusterna för 2014 hamnade på 10 miljoner kronor. Vid slutet av det året hade kondernen 3 Mkr kvar i likvida medel – men också planer på att dryga ut kassan.

I början på 2015 skulle bolaget stänga en större finansieringsrunda. Men då backade båda investerarna ur. Plötsligt såg Virtusizes framtid betydligt mer osäker ut.

”Vi spände bågen lite för hårt 2014, med facit i hand”‚ säger Virtusizes vd Gustaf Tunhammar i dag.

Några månader in på 2015 tog Virtusize ändå in 9 Mkr, från investerare som Axel Johnson-koncernens D-Ax och Almi Invest.

”Rundan vi hade på gång var avsevärt mycket större än så. Den föll på målsnöret. Då var det bråttom för oss att sy ihop någonting nytt”, säger Gustaf Tunhammar.

Läs mer: Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize

Bolaget fick klä sig i en mindre kostym. Kontoren i Berlin, London och New York stängde igen. I fjol slutade dessutom Asos och Nelly att använda sig av tjänsten.

Investeringsrundan föll på målsnöret.

Kostnaderna fick lov att krympa. Personalstyrkan minskade bara med en tjänst i fjol, från 20 till 19, men lönekostnaderna krympte med 25 procent. Det framgår av bolagets färska årsredovisning. Omsättningen ökade men bara med 6 procent, till 3,4 Mkr.

Så sent som i juli i år var det inte säkert att Virtusize skulle klara sig undan konkurs, kan Di Digital avslöja.

Bolaget behövde mer kapital under 2016, men ”det finns inte heller några garantier utställda för att nytt kapital kan anskaffas”, står det i bokslutet.

”Årsredovisningen har upprättats med utgångspunkt från antagandet om bolagets fortlevnad”, skrev bolaget i juli.

Några veckor senare ser det ljusare ut.

”Vi stängde en ny runda för en dryg vecka sedan”, säger Gustaf Tunhammar.

Han säger att formuleringarna i årsredovisningen till stor del är formalia: 

"Vid tidpunkten för att vi lämnade in årsredovisningen hade vi ännu inte stängt rundan, därav revisorns skrivning. Vi var så säkra man kan vara på att rundan skulle gå i lås", säger Gustaf Tunhammar.

Han vill inte uppge hur stor den nya investeringen är. De flesta av Virtusizes storägare försvarar dock sina andelar, uppger han. Mats Qvibergs investmentbolag Öresund gör det dock inte, efter att ha lämnat styrelsen redan 2015.

Vi provade att försöka anställa oss till lönsamhet. Det gick inte jättebra.

”Det är ingen jätterunda, men tillräckligt för att vi ska känna oss trygga med den förlust vi gör, och tillräckligt liten för att vi inte ska spåra ur och tappa fokus”‚ säger Gustaf Tunhammar.

Hittills har Virtusize tagit in 28 Mkr i riskkapital, enligt Nordic Tech List.

Foto:

Virtusizes viktigaste marknad är i dag Japan.

Virtusize har nyligen lanserat en sorts sökmotor som låter klädkunder söka efter plagg som liknar varandra i passform hos bolagets nära 50 e-handelskunder.

Den viktigaste marknaden för Virtusize är i dag Japan, där vd:n uppger att man samarbetar med fem av de 15 största e-handlarna.

Bland kunderna i landet finns United Arrows och den tidigare postorderhandlaren Dinos. Nyligen skrev man på med den japanska modedesignern Yohji Yamamoto. Bland svenska e-handlare hör Acne, Filippa K och Nudie Jeans till bolagets kundkrets.

Målet att gå med vinst under 2016 är dock skjutet på framtiden. Men den nya investeringen innebär att Virtusize klarar sig till lönsamhet. Dit når man under 2017, säger Gustaf Tunhammar.

”Vi provade en gång att försöka anställa oss till lönsamhet. Det gick inte jättebra. Nu tar vi det mer varsamt”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera