Hoppa till innehållet

Locket på om Spotifys hjärtefråga

Regeringen är tystlåten om Spotifys utspel om beskattning av personaloptioner. Däremot flörtar finansdepartementet med e-hälsosektorn i en budget som i övrigt är tom på startup-nyheter.

Finansminister Magdalena Andersson.
Finansminister Magdalena Andersson.Foto: Joey Abrait

Det finns en rad politiska frågor som särskilt engagerar Sveriges startupvärld. Dit hör till exempel frågan om beskattning av personaloptioner, en av de brinnande punkterna i den protest Spotify yttrade på tisdagen.

Läs mer: Annie Lööf sågar förslaget om personaloptioner

Men den som väntar på nya besked om techvärldens hjärtefrågor behöver inte tråckla sig igenom den drygt 300 sidor långa budgetpropositionen som presenterades på onsdagen.

Finansdepartementet redogör för den nya statliga riskkapitalfonden som ska förvalta 400 Mkr och för det kritiserade förslaget om beskattning av personaloptioner.

Spotifys hjärtefråga ägnas endast ett stycke som avslutningsvis konstaterar att optionsförslaget är på remiss. Remissinstanserna har till mitten på augusti på sig att risa eller rosa de tilltänkta reglerna.

Läs mer: Kommentar: Nu får Damberg enhörningarna på sig

Det närmaste dokumentet kommer en nyhet är att öppna för större användning av digitala tjänster inom den offentliga förvaltningen – och en liten vink till svenska e-hälsobolag.

”En ökad användning av e-förvaltning kan bidra tillatt minska de administrativa kostnaderna förföretag och för staten. Digitaliseringen innebärockså nya möjligheter att tillhandahålla välfärdstjänsterpå ett kostnadseffektivt sätt och kandärigenom bidra till att stärka välfärden”, skriver finansdepartementet i propositionen.

Läs mer: EQT Ventures går in i Min Doktor

Läs mer: Smarteyes-grundaren vill ge dig blodvärden i mobilen

”Spotify har fått storhetsvansinne”. Lyssna även på veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyshallerbrandtalfranstartup-barrikadernaochnordnetblirriskkapitalister

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera