Annons
Pär-Olof Johannesson, vd Terranet

Lundabolag vill skapa loppmarknad för datatrafik

Touchteknikens framtid skapar möjligheter inom nya områden SPONSRAT AV Tangiamo

Fredagsquiz vecka 12.

Premiär: Di Digital fredagsquiz

”Hur många smällar klarar Ubers vd?”

Alibabas grundare Jack Ma.

”Hundratals kinesiska it-jättar redo att ta över världen”

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Lundabolag vill skapa loppmarknad för datatrafik

Pär-Olof Johannesson, vd Terranet
Pär-Olof Johannesson, vd Terranet
En digital loppmarknad för överbliven datatrafik. Så beskrivs tjänsten som ska låta dig tjäna pengar på din överblivna datatrafik. Nu köper Lundabolaget Terranet loss tekniken från mobiljätten Sony Mobile. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tänk dig att du sitter på tåget eller på ett kafé och har slut på datatrafik, men vill ändå strömma musik eller titta på ett Youtubeklipp. Då kan lösningen vara att din kompis delar sin datatrafik med dig. En annan lösning kan vara att använda tekniken som Terranet och Sony Mobile har utvecklat tillsammans och som låter användare sälja sitt överskott av datatrafik på andrahandsmarknaden. 

”Vi ska låta abonnenterna själva tjäna pengar på den datatrafik som de inte gör av med. Antingen genom en rak försäljning eller genom ett organiserat auktionsförfarande mellan flera användare”, säger Pär-Olof Johannesson, vd för Terranet. 

Terranet har utvecklat en teknik för att skicka ljud, bild och data mellan mobila enheter utan att använda wifi, 3G, 4G eller GSM. Tekniken gör det möjligt att låta mobiler kommunicera utan att använda simkort eller radiomaster – istället för nätinfrastruktur utnyttjas andra mobila enheter som master.

Vi ska låta abonnenterna själva tjäna pengar på den datatrafik som de inte gör av med. 

Tekniken kallas proximal connectivity, närhetsbaserad kommunikation, och är grunden för Gridd, den tjänst som Terranet utvecklat tillsammans med Sony Mobile och som mobiltillverkaren nu säljer. ”Sony Mobile har byggt infrastrukturen och vi har byggt tekniken bakom. Nu köper vi loss affärsområdet och hoppas kunna skala upp det här rejält”, säger Pär-Olof Johannesson. 

Den tjänst som utvecklats kräver i dag operatörens medgivande för att kunden ska kunna lösgöra datan och sälja den. Pär-Olof Johannesson säger att fyra fem globala operatörer har visat intresse för att vara med och få ut tekniken på marknaden. 

”Vi skulle kunna implementera tjänsten utan operatörernas medgivande, men det här är en disruptiv lösning så därför vill vi gärna få till stånd ett samarbete”, säger han.

Enligt Pär-Olof Johannesson går tjänsten att tillämpa på i stort sett alla marknader.”Den enda marknaden som i någon mening är utesluten är den amerikanska, den är för hårt reglerad av operatörerna”, säger han. 

Tjänsten ska testas tillsammans med utvalda operatörer under hösten. Pär-Olof Johannesson räknar med att marknaden för att sälja dataplaner kommer att vara värd omkring 100 miljoner dollar inom några år.

Lars Novak, chef för Sony Mobiles innovationsenhet, säger att Sony Mobile väljer att sälja tekniken för att den ska kunna få en bredare spridning.

”Vi förknippas starkt med Xperia-telefoner och det här är en helt ny tjänst som riktar sig till flera olika plattformar. Därför gör vi bedömningen att det är bättre att sälja tekniken”, säger han.

Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen. 

Läs även: Terranet siktar mot stjärnorna - tar in 80 miljoner

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post