Hoppa till innehållet

Lundabolag vill skapa loppmarknad för datatrafik

En digital loppmarknad för överbliven datatrafik. Så beskrivs tjänsten som ska låta dig tjäna pengar på din överblivna datatrafik. Nu köper Lundabolaget Terranet loss tekniken från mobiljätten Sony Mobile. 

Pär-Olof Johannesson, vd Terranet
Pär-Olof Johannesson, vd Terranet

Tänk dig att du sitter på tåget eller på ett kafé och har slut på datatrafik, men vill ändå strömma musik eller titta på ett Youtubeklipp. Då kan lösningen vara att din kompis delar sin datatrafik med dig. En annan lösning kan vara att använda tekniken som Terranet och Sony Mobile har utvecklat tillsammans och som låter användare sälja sitt överskott av datatrafik på andrahandsmarknaden. 

”Vi ska låta abonnenterna själva tjäna pengar på den datatrafik som de inte gör av med. Antingen genom en rak försäljning eller genom ett organiserat auktionsförfarande mellan flera användare”, säger Pär-Olof Johannesson, vd för Terranet. 

Terranet har utvecklat en teknik för att skicka ljud, bild och data mellan mobila enheter utan att använda wifi, 3G, 4G eller GSM. Tekniken gör det möjligt att låta mobiler kommunicera utan att använda simkort eller radiomaster – istället för nätinfrastruktur utnyttjas andra mobila enheter som master.

Vi ska låta abonnenterna själva tjäna pengar på den datatrafik som de inte gör av med. 

Tekniken kallas proximal connectivity, närhetsbaserad kommunikation, och är grunden för Gridd, den tjänst som Terranet utvecklat tillsammans med Sony Mobile och som mobiltillverkaren nu säljer. ”Sony Mobile har byggt infrastrukturen och vi har byggt tekniken bakom. Nu köper vi loss affärsområdet och hoppas kunna skala upp det här rejält”, säger Pär-Olof Johannesson. 

Den tjänst som utvecklats kräver i dag operatörens medgivande för att kunden ska kunna lösgöra datan och sälja den. Pär-Olof Johannesson säger att fyra fem globala operatörer har visat intresse för att vara med och få ut tekniken på marknaden. 

”Vi skulle kunna implementera tjänsten utan operatörernas medgivande, men det här är en disruptiv lösning så därför vill vi gärna få till stånd ett samarbete”, säger han.

Enligt Pär-Olof Johannesson går tjänsten att tillämpa på i stort sett alla marknader.”Den enda marknaden som i någon mening är utesluten är den amerikanska, den är för hårt reglerad av operatörerna”, säger han. 

Tjänsten ska testas tillsammans med utvalda operatörer under hösten. Pär-Olof Johannesson räknar med att marknaden för att sälja dataplaner kommer att vara värd omkring 100 miljoner dollar inom några år.

Lars Novak, chef för Sony Mobiles innovationsenhet, säger att Sony Mobile väljer att sälja tekniken för att den ska kunna få en bredare spridning.

”Vi förknippas starkt med Xperia-telefoner och det här är en helt ny tjänst som riktar sig till flera olika plattformar. Därför gör vi bedömningen att det är bättre att sälja tekniken”, säger han.

Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen. 

Läs även: Terranet siktar mot stjärnorna - tar in 80 miljoner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera