Hoppa till innehållet

Lundins vd investerar i gaming-app

KTH-bolaget Challengermode vill göra det möjligt för dataspelsentusiaster att tjäna pengar på sin hobby. Hjälp på vägen får bolaget av en rad tunga näringslivstoppar.

Challengermodes team
Challengermodes team

Att delta i dataspelturneringar med pengar i potten har blivit allt vanligare. KTH-bolaget Challengermode har utvecklat en plattform som gör det möjligt för spelare att tävla om pengar även då de möts en mot en. 

”Vi har byggt en tjänst som gör det möjligt för gamers att tjäna pengar på att spela sitt favoritspel. Att kunna tävla om pengar tillför också en extra dimension av spänning som förlänger spelens livslängd”, säger bolagets vd och grundare Robel Efrem.

Tjänsten fungerar på så sätt att användaren betalar en inträdesavgift som matcher motståndarens. Sen spelar duellanterna matchen och segraren plockar hem potten. Tjänsten kommer att lanseras i öppen betaversion i höst, men redan idag är storspelet League of Legends anslutet till plattformen.

Challengermodes affärsmodell är att de tar 5 procent av de båda spelarna gemensamma insatts, och delar den summan med företaget bakom spelet.

Tanken är att plattformen ska ge spelutgivarna ytterligare ett sätt att tjäna pengar på sina gratisspel, så kallad free-to-play.  
”Många av de mest spelade titlarna idag är gratis. Istället tjänar spelutvecklarna pengar på reklam och köp inuti spelen. Det här ger dem ytterligare ett intäktsben att stå på”, säger Robel Efrem.

Bolaget har nyligen tagit in en okänd summa från en rad svenska näringslivstoppar. Bland de som valt att satsa på bolaget finns bland annat Lundin Petroleums vd Ashley Heppenstall, Vostok Naftas vd Per Brilioth och Avito-grundaren Jonas Nordlander. 

"Jag är ingen professionell investerare men jag och min kollega Filip Engelbert har tidigare investerat i ett antal bolag som vi tycker är kul. Här är det ett bolag där man förstår affären, det finns många som fortfarande spelar pc-spel och som vill krydda dem med lite extra vinnarkänsla", säger Jonas Nordlander. 

Av de övriga investerarna har flera sedan tidigare kopplingar till just Jonas Nordlander och Filip Engelbert. 

"Det är mina gamla investerare som vi fått med på det här. Gänget runt familjen Lundin som varit med sen jag och Filip startade Tradera", säger Jonas Nordlander.

Han har också en tydlig bild av vad Challengermode behöver lyckas med för att bolaget ska bli en framgång.

"Jag har nog aldrig lagt så mycket tid på ett bolag innan en investering som nu. De är grymma programmerare men oerhört oerfarna när det gäller affärssidan. För att de ska lyckas är det avgörande att de hittar någon som kan tänka strategiskt och prioritera, då kommer det bli grymt", säger Jonas Nordlander. 


 

De har investerat:

Jonas Nordlander – Grundare av Avito

Per Brilioth – VD för Vostok Nafta

Ashley Heppenstall -  Koncernchef och VD för Lundin Petroleum

Karl Sandstedt - Google

Johan Skarborg – Grundare och VD för Academic work

Jonas Siljemark - VD Warner Music Scandinavia 

Mats Carlsson - VD Pareto Securities

Jacob Key - Ängelinvesterare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera