Den svenska delningsekonomin rymmer dussintals startupbolag och många fler användare som delar tjänster på olika plattformar. Reglerna är dock ganska oklara och saker som skattefiffel verkar förekomma flitigt.
I fallen Airbnb och den numera nedlagda taxitjänsten Uber Pop tar många betalt svart, vilket Di Digital har rapporterat om återkommande.
Läs mer: Svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning
Samtidigt växer efterfrågan för tjänster som underlättar samåkning och andra sätt att gemensamt utnyttja varandras ägodelar.
Nyligen kom regeringens utredare fram till att svenska myndigheter behöver följa utvecklingen inom delningsekonomin närmre och bistå allmänheten med information om vad som gäller.
Delningsbolagen vill gå längre än så. Flera av dem talar om att den som hyr ut sina ägodelar borde slippa att betala skatt upp till ett visst belopp.
Nu går Moderaterna dem till mötes.
”Delningsekonomin har stor potential för att tjänster ska kunna växa till där det kanske inte krävs jättemycket förkunskap och är lätt att komma in och börja jobba”, säger Maria Malmer Stenergard (M), skattepolitisk talesperson.
Moderaterna vill bland annat:
- Att personer som till exempel hyr ut sin bil eller andra ägodelar inte ska behöva skatta på inkomsterna så länge inte överstiger 30 000 kronor. (Det är dock lägre än den gräns på 50 000 kronor som flera delningsbolag har yrkat för i ett debattinlägg.)
- Att bolag inom delningsekonomin ska få en lägre skattesats på inkomster i näringsverksamhet så länge de inte överstiger 200 000 kr.
- Ge Statistiska centralbyrån (SCB) i uppdrag att inkludera delningsekonomin i BNP-måttet.
Moderaterna vill också genomlysa varje bransch för att se om regleringen kan anpassas efter ett ”digitaliserat och delande samhälle”, skriver partiet.
Läs mer: Ny rapport: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten
Däremot vill man inte att bolagen ska rapportera sina intäkter till Skatteverket, vilket myndigheten själv efterfrågat efter omfattande skattefiffel med Airbnb och Uber. Det ska i stället vara upp till bolagen om de vill ansöka om licens hos Skatteverket och därmed rapportera direkt, enligt Moderaternas förslag.
”Använder jag en licensierad plattform vet jag att den ansvarar för antingen rapportering av inkomstuppgifter eller direkta inbetalningar till Skatteverket”, säger Jessica Rosencrantz (M), Moderaternas trafikpolitiska talesperson, om förslaget.
Lagar och regler ska följas och skatter betalas
Vissa delningstjänster står utanför lagboken helt och hållet. I höstas hade 60 Uber Pop-förare dömts i tingsrätten och en förare som använt transportappen Heetch för att hitta passagerare utreds av polisen.
”Det enklaste att konstatera är att lagar och regler ska följas och skatter ska betalas. Men därutöver kan vi fundera på hur regelverken ska se ut”‚ säger Jessica Rosencrantz.
Läs mer: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter"
Den senaste tiden har Moderaterna tappat väsentligt i en rad opinionsundersökningar. Senast på onsdagen kom en Novus-undersökning som angav att partiet hade backat 6 procentenheter sedan i januari, då partiet uppgav sig vara redo att förhandla med Sverigedemokraterna i enskilda frågor.
Är det lönt att lägga kraft på de här frågorna när opinionsläget ser ut som det gör?
”Det är inte opinionsmätningar som styr vår politikutveckling. Det är otroligt viktigt att vi hela tiden svarar mot de utmaningar som samhället har. Här ser vi att det finns mycket regelkrångel och det är alldeles för dyrt att driva företag i Sverige. Det blir tydligt i delningsekonomin. Och då måste vi ha svaren på det”‚ säger Maria Malmer Stenergard.