Varför välja en träningsform när du kan få alla på en gång? Ungefär så resonerar personerna bakom appen Fitnesscollection, som lanserade i betaversion tidigare under hösten och snart öppnar upp för allmänheten.
Fitnesscollection är en medlemstjänst som ger användaren tillgång till “flera hundra” träningspass och lektioner i exempelvis yoga, crossfit, dans och kampsport hos utvalda gym, för en fast medlemskostnad på 790 kr per månad.
Bakom tjänsten står Mahesh Kumar, som arbetar med Epicenter i Stockholm och har en bakgrund bland annat hos tv-tjänsten Magine, Rasmus Adler Wahlberg som grundat lånemäklaren Advisa och Aleksandra Derikonja, som arbetat med juristbyrån Avtal24.
Bolagets styrelseordförande är internetveteranen Erik Wikström, som grundat bland annat tv-tjänsten Magine och, innan millennieskiftet, bolagen Speed Ventures och Icon Medialab.
Läs även: Tv-tjänsten Magine tar in jätteinvestering
“Svenskar är väldigt intresserade av träning och vi är väldigt snabba på att importera nya träningsformer från New York och London och så vidare. Vi vill rida på den vågen och samla utbudet på ett och samma ställe, för att göra det enkelt att prova nya saker”, säger Mahesh Kumar.
En betalande Fitnesscollection-kund kan träna hur mycket hen vill, men maximalt tre gånger per månad hos varje enskilt medlemsföretag.
“Det är för att vi inte vill konkurrera med deras egna medlemskap. Vi hjälper gymen och studiorna att fylla sina klasser. Samtidigt blir vi en marknadsföringskanal för dem”, säger Rasmus Adler Wahlberg.
I nuläget har Fitnesscollection avtal med ett 30-tal gym- och träningsstudior i Stockholms innerstad. I sinom tid vill grundarna expandera till andra orter runt om i Sverige. På sikt hoppas man att plattformens utbud och geografiska spridning ska kunna mäta sig med de stora gymkedjorna.
Kring årsskiftet är planen att öppna upp tjänsten för allmänheten, även om det till en början kommer krävas en inbjudan för att släppas in som betalande kund.
Än så länge är bolaget finansierat helt ur grundarnas egna fickor.
“Vi har en dialog med flera olika investerare. Hittar vi rätt partner så kör vi, men tills vidare bekostar vi det själva”, säger Rasmus Adler Wahlberg.
Fitnesscollections affärsmodell är tydligt inspirerad av amerikanska Classpass, som rönt framgångar främst på den amerikanska västkusten. Samtidigt har gym-marknaden visat sig svår att slå sig in på för nya, digitala bolag. Svenskgrundade Vint, som haft svårt att få styrfart efter en haltande USA-lansering, är ett exempel.
“Vi tror på modellen att samarbeta med gym och studior som redan finns där ute. Det ligger i tiden att prova många olika träningsformer, och vår betalmodell skiljer sig heller inte från vad folk är vana vid. Det är tidigt så det återstår ju självklart att se, men allt pekar på att det här kommer fungera”, säger Rasmus Adler Wahlberg.