Hoppa till innehållet

Magine-grundare bakom ny träningstjänst

Yoga, crossfit, dans eller kampsport? Den nya tjänsten Fitnesscollection ger användaren mängder av träningspass på olika gym för en fast månadskostnad. Styrelseordförande i bolaget är Erik Wikström, som grundat bland annat tv-tjänsten Magine och Icon Medialab.

Den nya tjänsten Fitnesscollection samlar hundratals träningspass från olika gym och träningsstudior i ett och samma månadsabonnemang.
Den nya tjänsten Fitnesscollection samlar hundratals träningspass från olika gym och träningsstudior i ett och samma månadsabonnemang.Foto: www.fitnesscollection.se

Varför välja en träningsform när du kan få alla på en gång? Ungefär så resonerar personerna bakom appen Fitnesscollection, som lanserade i betaversion tidigare under hösten och snart öppnar upp för allmänheten.

Fitnesscollection är en medlemstjänst som ger användaren tillgång till “flera hundra” träningspass och lektioner i exempelvis yoga, crossfit, dans och kampsport hos utvalda gym, för en fast medlemskostnad på 790 kr per månad.

Bakom tjänsten står Mahesh Kumar, som arbetar med Epicenter i Stockholm och har en bakgrund bland annat hos tv-tjänsten Magine, Rasmus Adler Wahlberg som grundat lånemäklaren Advisa och Aleksandra Derikonja, som arbetat med juristbyrån Avtal24.

Bolagets styrelseordförande är internetveteranen Erik Wikström, som grundat bland annat tv-tjänsten Magine och, innan millennieskiftet, bolagen Speed Ventures och Icon Medialab.

Läs även: Tv-tjänsten Magine tar in jätteinvestering

“Svenskar är väldigt intresserade av träning och vi är väldigt snabba på att importera nya träningsformer från New York och London och så vidare. Vi vill rida på den vågen och samla utbudet på ett och samma ställe, för att göra det enkelt att prova nya saker”, säger Mahesh Kumar.

En betalande Fitnesscollection-kund kan träna hur mycket hen vill, men maximalt tre gånger per månad hos varje enskilt medlemsföretag.

“Det är för att vi inte vill konkurrera med deras egna medlemskap. Vi hjälper gymen och studiorna att fylla sina klasser. Samtidigt blir vi en marknadsföringskanal för dem”, säger Rasmus Adler Wahlberg.


Från vänster: Rasmus Adler Wahlberg, Aleksandra Derikonja och Mahesh Kumar. Foto: Privat

I nuläget har Fitnesscollection avtal med ett 30-tal gym- och träningsstudior i Stockholms innerstad. I sinom tid vill grundarna expandera till andra orter runt om i Sverige. På sikt hoppas man att plattformens utbud och geografiska spridning ska kunna mäta sig med de stora gymkedjorna.

Kring årsskiftet är planen att öppna upp tjänsten för allmänheten, även om det till en början kommer krävas en inbjudan för att släppas in som betalande kund.

Än så länge är bolaget finansierat helt ur grundarnas egna fickor.

“Vi har en dialog med flera olika investerare. Hittar vi rätt partner så kör vi, men tills vidare bekostar vi det själva”, säger Rasmus Adler Wahlberg.

Fitnesscollections affärsmodell är tydligt inspirerad av amerikanska Classpass, som rönt framgångar främst på den amerikanska västkusten. Samtidigt har gym-marknaden visat sig svår att slå sig in på för nya, digitala bolag. Svenskgrundade Vint, som haft svårt att få styrfart efter en haltande USA-lansering, är ett exempel.

“Vi tror på modellen att samarbeta med gym och studior som redan finns där ute. Det ligger i tiden att prova många olika träningsformer, och vår betalmodell skiljer sig heller inte från vad folk är vana vid. Det är tidigt så det återstår ju självklart att se, men allt pekar på att det här kommer fungera”, säger Rasmus Adler Wahlberg.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera