Hoppa till innehållet

Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i ”signing fee” från Schibsted

Det blir ingen särskild granskning av Fastighetsmäklarförbundets förvaltning. Merparten av de belopp man bränt på Hemnet-affären täcks upp av en ”signing fee” från budgivaren Schibsted, avslöjar FMF:s vd.

Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet (FMF).
Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet (FMF).Foto: FMF

Mediekoncernen Schibsteds planerade köp av bostadssajten Hemnet är fortsatt osäkert. För en dryg vecka sedan aviserade man att Konkurrensverket vill stoppa affären som värderas till 1,5 miljarder kronor.

I tisdags kunde Di Digital rapportera att försäljningsprocessen även skapat upprorsstämning på Fastighetsmäklarförbundet (FMF), som är en av Hemnets större delägare. Enligt ett internt mejl på FMF, som Di Digital har tagit del av, har FMF redan bränt 8,3 miljoner kronor på kostnader knutna till Hemnet-affären. Av mejlen framgår att en grupp mindre medlemmar vill stoppa det man ser som ”styrelsens miljonrullning”.

Inför måndagens extrainsatta stämma den 23:e maj föreslog denna grupp därför en särskild granskning av Fastighetsmäklarförbundets förvaltning.

Detta förslag röstades dock ner under måndagens extrastämma, enligt FMF:s vd Carolina Stegman.

”Gruppen hade fått ihop 102 signaturer på medlemmar som ville få till ett extra årsmöte och behandla frågan. Men det var inte 102 medlemmar som ville att en särskild granskningsman skulle utses av Bolagsverket”, konstaterar hon.

Sedan Di Digital talade med henne i tisdags har hennes tystnadsplikt om avtalet med Schibsted hävts på en viktig punkt. Hon kan nu berätta varför hon anser det är fel att säga att FMF har bränt 8,3 Mkr på förberedelser inför den nu strandade Hemnet-affären.

”Förbundet har visserligen lagt ut 8,3 Mkr. Men 7,5 Mkr betalades av Schibsted i form av en i signing fee”, säger hon.

Hon tillägger även att medlemmarna vetat om detta sedan april.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera