Hoppa till innehållet

Mäklaruppror efter strandad Hemnet-affär

Fastighetsmäklarförbundet (FMF) har redan bränt 8,3 miljoner kronor på kostnader knutna till Hemnet-affären. Nu sätter en grupp medlemmar ner foten för att stoppa miljonrullningen, enligt ett internt mejl som Di Digital tagit del av. FMF:s vd Carolina Stegman avfärdar kritiken.

FMF:s vd Carolina Stegman
FMF:s vd Carolina StegmanFoto: FMF

Schibsteds planerade köp av bostadssajten Hemnet är i fara. I fredags aviserade mediekoncernen att Konkurrensverket vill stoppa affären som värderas till 1,5 miljarder kronor.

Försäljningsprocessen har skapat upprorsstämning på Fastighetsmäklarförbundet (FMF), som är en av Hemnets större delägare. Enligt ett internt mejl på FMF, som Di Digital har tagit del av, har FMF redan bränt 8,3 miljoner kronor på kostnader knutna till Hemnet-affären. Nu vill medlemmarna stoppa det man ser som ”styrelsens miljonrullning”.

Läs mer: Konkurrensverket vill stoppa Schibsteds Hemnet-köp

”Eftersom Konkurrensverket vill stoppa affären med Schibsted finns det anledning tro att styrelsen planerar att hitta en annan köpare. Det finns alltså en risk att den hittillsvarande miljonrullningen kommer att upprepas/fortsätta om vi nu inte sätter ner foten och stoppar detta”, står det i det interna mejl som är signerat av fyra medlemmar.

Vi är nu 102 mäklare som skriftligen begärt att det tillsätts en granskare

FMF:s styrelse håller extrastämma den 23:e maj. Då väntas man diskutera och avgöra frågan om en särskild granskning av förbundets förvaltning, enligt mejlet.

”Vi är nu 102 mäklare som skriftligen begärt att det tillsätts en granskare som bland annat får till uppgift att klargöra vad styrelsen i verkligheten haft för sig under den här processen”, går det att läsa.

Uppgifterna om de 8,3 Mkr ska ha kommit direkt från FMF:s vd Carolina Stegman.

”Enligt Carolina Stegman har styrelsen hittills å FMF:s vägnar spenderat ca 8,3 Mkr på kostnader som knyter an till Hemnet-affären och att få till en granskning just nu förefaller viktigare än någonsin”, står det.

De här herrarna har en annan agenda och vilseleder våra medlemmar

Carolina Stegman förnekar dock att medlemmarna riskerar att förlora 8,3 Mkr på affären.

”Siffran är inte tagen ur luften. Men det är inte pengar som medlemmarna lagt ut. Jag kan inte kommentera detta mer på grund av sekretess kring Schibsteds bud”, säger hon.

Författarna bakom mejlet skriver även att ”ersättningen till stora delar förefaller ha planerats för att hamna i styrelsens egna bolag”, och hänvisar till en artikel i Expressen.

Läs mer: Budstriden om Hemnet inne i slutfasen

Mejlet är signerat av fyra fastighetsmäklare på mindre firmor. En av dem är Patrik Edgren, ägare och mäklare på Edgrens Fastighetsförmedling på Lidingö.

”Vi vill ändra stadgarna som styrelsen har initierat och som gör att ett fåtal medlemmar i praktiken har en permanent majoritet i förbundet. De bryter mot föreningslagen och är inte solidariskt mot övriga medlemmar”, säger han.

FMF:s vd Carolina Stegman menar dock att mejlförfattarna är ute efter att vilseleda medlemmarna i eget syfte.

”De här herrarna har en annan agenda och vilseleder våra medlemmar. De har kommit in sent i förbundet och är missnöjda över hur andelarna fördelas”, säger hon.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera