Hoppa till innehållet

Malmö slår Göteborg i tech-investeringar

Riskkapitalet flödar inom Sveriges gränser men regionerna är olika populära. Hittills i år har Malmö lockat till sig dubbelt så mycket kapital än Göteborg, enligt data från Nordic Tech List.

11 procent av årets riskkapital har gått till techbolag i Malmö, visar Nordic Tech Lists senaste rapport.
11 procent av årets riskkapital har gått till techbolag i Malmö, visar Nordic Tech Lists senaste rapport.Foto: Johan Nilsson/TT

Investeringar i svenska techbolag fortsätter att öka. Under de tre första kvartalen investerades 12,3 miljarder kronor på den svenska techscenen, vilket är mer än för hela fjolåret, enligt Nordic Tech List. 

Läs även: Grattis, tech-Sverige! Miljardrekord i startupsektorn

Som väntat går lejonparten av investeringarna till Stockholms techbolag. Även om man inte räknar med Spotifys lånefinansiering på drygt 8 miljarder kronor kan Stockholms techscen tillräkna sig 78 procent av investeringarna gjorda mellan 1 januari och 30 september i år.

Samtidigt seglar Malmö-regionen upp som en klar tvåa. 35 bolag i Malmö och Lund har i år tagit in 11 procent av investeringarna, cirka 445 miljoner kronor, under årets tre första kvartal.

Som jämförelse drog 36 techbolag i Göteborg och Borås in drygt hälften av det beloppet. En av utmaningarna för regionen kan vara att dess bolag inte attraherar riskkapitalbolag som annars investerar i mer konsumentnära produkter, enligt Marie Wall. 

”Startupscenen ser ganska olika ut i Göteborg och Malmö. Göteborg är mer fokuserat på b2b och life sciences och har fler forskningsintensiva startupbolag. Bolag som generellt sätt har högre risk och inte självklart attraherar de klassiska riskkapitalbolagen. Där finns det ett investeringsgap”, säger Marie Wall, startupansvarig på Näringsdepartementet.

Bolagen med de största finansieringsrundorna i Malmö-regionen är Mapillary (NTL), sensorbolaget Acconeer (NTL) och Min Doktor (NTL) med över 50 miljoner kronor vardera, enligt Nordic tech list senaste rapport.

Läs hela rapporten här.

Foto:

Endast fem procent av riskkapitalet går till bolag utanför Malmö-, Göteborg- och Stockholmsregionen. Källa: The Swedish Tech Funding Report Q1-Q3 2016

Det är inte bara kapitalet som helhet utan även storleken på rundorna som skiljer de båda städerna åt. 

Den största investeringen som gjordes i Göteborgsregionen var i e-handelsbolaget NA-KD (NTL). Bolaget tog in 35 Mkr av bland andra Collector-grundaren Lena Apler och Happy Socks-duon Mikael Söderlindh och Jonas Mårtensson. Det motsvarar drygt hälften av investeringen i Mapillary i Malmö.

Även förra året hade Malmö större investeringar än Göteborg, vilket Di Digital rapporterade i februari. 

Foto: Vinnova

Marie Wall sitter sedan februari i år på tjänsten som regeringens startupansvariga. Foto: Vinnova.

På grund av de större rundorna i Malmö har staden även attraherat riskkapitalbolag, som EQT Ventures och Atomico, som går in i senare finansieringsrundor. I övrigt har Malmö en väldigt spridd investeringsbas i jämförelse med Göteborg där Almi invest och Chalmers ventures är representerade i minst 16 av 36 investeringar.

”Malmö är mer som ett mini-Stockholm med fler tech- och konsumentinriktade startups än vad Göteborg har. Malmö har även fler affärsänglar som själva tjänat sina pengar på exits i tech startups, medan affärsänglar i Göteborg ofta gjort sin förmögenhet från mer traditionella företag”, säger Marie Wall.

Läs även: Affärsänglar livsviktiga för Malmös startupscen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera