Hoppa till innehållet

Malmöbolag antaget till Y Combinator

De övade i en vecka på en företagspresentation som skulle ta tio minuter. Det var väl investerad tid. Nu är grundarna bakom startup-företaget Get Accept från Malmö antagna till mytomspunna Y Combinator i Silicon Valley.

Mathias Thulin och Samir Smajic grundare av bolaget Get Accept.
Mathias Thulin och Samir Smajic grundare av bolaget Get Accept.Foto: Emil Malmborg

Get Accept har som ett av endast tre andra svenska företag hittills fått världens hetaste företagsaccelerator som medfinansiär, där företag som Airbnb och Dropbox sett dagens ljus.

Siffrorna över hur många företag som årligen söker plats på Y Combinator varierar mellan 7 000 och 15 000. När Malmöentreprenörerna i företaget Get Accept i början av november fick komma dit för att göra sin pitch återstod omkring 400 konkurrenter.

 ”Vi var fyra personer som åkte till Kalifornien för att på tio minuter presentera vår affärsidé för deras uttagningspanel. Vi övade pitchen i en vecka”, säger Mathias Thulin som är huvudinvesterare i Get Accept.

Läs mer: Studio Total-grundarna antagna till Y Combinator

Företaget har funnits i ungefär ett år och är sprunget ur en krets kring Malmöföretaget Apsis och Lundalogik, bägge är företag som hanterar kundrelationer.

Mathias Thulin och kompanjonen Jonas Blanck har företaget Prospect Eye på meritlistan, ett företag som de 2013 sålde till Apsis. Då handlade det om ett företag som analyserar besök på internetsidor för att spåra målgrupper.

Nu är de huvudinvesterare åt Samir Smajic som är upphovsmannen bakom Get Accept och bolagets vd. Företaget har utvecklat en plattform där säljare kan skicka digitala offerter som är kopplade till systemets programvara.

Om systemet inte känner av någon aktivitet från mottagaren sätter det automatiskt igång säljaktiviteter som till exempel bannerannonsering, sms och mejl.

Dessutom finns funktion för digital signering av kontrakt. Allt baserat på insikten att sex av tio traditionella offerter aldrig leder till en affär.

”Vi har varit i USA tidigare och träffat investerare, men vi fick beskedet att antingen skulle vi komma tillbaka när vi har 10 Mkr i försäljning, eller så skulle vi söka in på Y Combinator, och det gjorde vi”, säger Mathias Thulin.

Y Combinator har en extrem genomslagskraft och investerar nu 1 Mkr mot 7 procent i bolaget. Get Accept flyttar in den 5 januari och sedan väntar tre månaders intensivt arbete, under överinseende av företagsacceleratorns mentorer. Den 23 mars är det dags för en ny pitch, och då inför USA:s ledande investeringsfirmor.

Läs mer: Silicon Valleys superaccelerator från insidan

”Man brukar säga att bolag som kommer ut från Y-Combinator har ett värde mellan 100 och 200 Mkr. Vår produkt är utvecklad. Vad det handlar om nu är marknadsföring, att hitta kunder i USA, parallellt med att vi samlar kunder i Sverige”, säger Samir Smajic.

Nu börjar resan mot att blir en unicorn – ett startup-bolag som blir värt mer än 1 miljard dollar. 


Fakta

Svenskgrundade bolag på Y Combinator

Heysan – 2007

Verbling – 2011

Wheelys – 2015

Get Accept – 2016


Y Combinator-bolag nu värderade till över 2 miljarder dollar

Airbnb

Dropbox

Zenefits

Stripe

Instacart

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera