Hoppa till innehållet

Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar

Att veta var besökarna på en hemsida kommer från har länge varit en självklarhet. Nu vill Malmöbolaget Pinmeto låta butikskedjor ta reda på hur kunderna hittar till den fysiska butiken. 

Pinmeto har utvecklat en tjänst som gör det lättare för främst butikskedjor att hantera sin närvaro i sociala medier. Bland bolagets finansiärer finns bland annat Axel Johnson-sfärens investeringsbolag D-AX.

Läs mer: Därför investerar storbolag i startups 

Nu lanserar Pinmeto ett analysverktyg för fysiska butikskedjor, som med hjälp av Google Insights for Places låter kedjor se hur kunderna hittar till varje enskild butik.

”En utmaning som många kedjor har är att även om mer och mer av handeln flyttas till digitala kanaler så sker fortfarande mer än 9 av 10 av alla köp i butik. Att veta hur många sökningar som görs på en butik och vad sökningarna leder till kan hjälpa kedjorna i marknadsföring och analys”, säger Petter Palander, medgrundare av Pinmeto.

Läs mer: Pinmeto låter storföretag vara lokala på Facebook 

Pinmetos verktyg låter kedjorna se hur många sökningar som görs på respektive butik, hur många potentiella kunder som klickar sig vidare till butikens hemsida, hur många som kollar in vägbeskrivningen och hur många som ringer upp butiken. En undersökning som Google har gjort visar att 76 procent av alla som gör en sökning på sin telefon på en tjänst eller vara i närheten besöker en butik inom ett dygn. Av sökningarna leder 28 procent till ett köp, men hittills har kedjorna inte kunnat se hur många sökningar som görs.

Enligt en studie som Pinmeto har gjort görs det i genomsnitt 1027 Google-sökningar per butik varje dag. 53 procent av sökningarna leder till att användarna klickar på ”vägbeskrivning”. 

”I praktiken innebär det att det är möjligt att börja räkna på hur mycket en butikssökning på Google är värd för kedjan. Om man kör en kampanj på Google så kan man faktiskt se om det gav fler besökare till butikerna.”

Analysverktyget baseras på ett API från Google och som enskild restaurang eller butik har tjänsten funnits tidigare, men Pinmeto blir nu en av de första på marknaden att kunna erbjuda tjänsten för kedjor.

”Vi vet att det här är något som kedjorna har frågat efter länge och det här är så nära den heliga graalen man kan komma för att se konverteringen från online till offline”, säger Petter Palander.

Pinmeto grundades i Malmö 2013 av Daniel Melkersson, Petter Palander, Michael Nilsson och Marcus Olsson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera