Malmöbolag utmanar Apple med smart klocka

Därför satsade Apple miljarder i Kinas Uber-klon

Tinder drar in storkovan – så går det för dejting-appen

Försäkringsjätte för fattiga dubblar omsättningen

Apples försäljning backar – slår ändå förväntan

Malmöbolag utmanar Apple med smart klocka

Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.
Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.
Backade med över 94 miljoner kronor i kinesiskt riskkapital ska Malmöbolaget Anima utmana wearables-industrin. Di Digital kan idag avslöja att bolagets första produkt blir en smart klocka i klassiskt snitt.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

I ett kontor i Västra hamnen i Malmö sitter Animas omkring sextio anställda och konsulter och utvecklar en smart klocka där design ska få vinna över funktion. Arbetet har pågått i ett drygt halvår och grundarna har varit fåordiga kring vad bolaget utvecklar, annat än att det handlar om någon typ av wearable.

”Den första produkten blir en klocka och den ska finnas på marknaden i slutet av 2016”, avslöjar Fredrik Rosén, vd för Anima och en av bolagets grundare.

I mitten av mars ska företaget och dess inriktning presenteras på Basel World, en av världens största mässor för klockor och smycken. Mässan lockar över 2100 utställare och fler än 94000 besökare. Där kommer Anima för första gången att visa klockan för utvalda journalister och distributörer.

”Vi vill göra en tidlös klassisk klocka där design kommer i första hand. Det ska bara finnas plats för relevant teknik. För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel för konsumenten, inte bygga något som skapar stress”, säger Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel, inte bygga något som skapar stress.

Anima grundades i juli förra året av fyra före detta chefer på Sony Mobile Communications i Lund. När de tidigt under 2015 nåddes av nyheten om mobiltillverkarens kommande nedskärningar, där 975 anställda och konsulter fick lämna bolaget, var de fast beslutna att tillsammans forma något nytt.

"Vi ville inte att det skulle sluta där, vi hade en grund som vi trodde på och som vi var övertygade skulle hålla för att skapa ett eget företag”, säger Fredrik Rosén. 

Idén handlade om att utveckla kroppsnära teknik som skulle skapa lugn hos användaren och där design skulle vara en avgörande faktor. De fyra grundarna började gå igenom vilka tänkbara intressenter som kunde vara beredda att investera i den här typen av företag och produkter. De fick tidigt kontakt med den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, som är underleverantör till Sony Mobile.

”Goertek var ett av de första företagen vi kontaktade och det gick så fort att vi inte behövde kontakta så många andra. 

Idén passade in i Goerteks framtidsplan och de visste vilken kompetens som fanns i regionen”, säger Fredrik Rosén. 

Goertek, en miljardkoncern noterad på börsen i Shenzhen, investerade tio miljoner euro, drygt nittiofyra miljoner kronor, i Anima mot 75 procent av bolaget.

"I mitten av augusti flyttade fem personer och fyra klaffstolar in och idag sysselsätter vi fler än sextio personer”, säger Fredrik Rosén. 

I slutet av året ska klockan, som utvecklas i Malmö och ska tillverkas i Kina, finnas på marknaden. Klockan ser ut som ett klassiskt armbandsur, har riktiga visare och tre kronor på högra sidan. 

”Generellt designar man smarta klockor kring tekniken. Vi har valt att utgå från den klassiska klockindustrins designelement och tillsätta diskreta men smarta funktioner. Vår produkt ser inte uppkopplad ut, men användaren kommer att märka det”, säger Henrik Jarl, marknadschef på Anima.

Analysföretaget Gartner spår att försäljningen av smarta klockor mer än fördubblas mellan 2015 och 2017, då räknar man med att fler än 66 miljoner enheter ska säljas.

”För oss är det svårt att definiera marknaden eftersom vi ligger mellan två segment, men alla rapporter pekar på att försäljningen av smarta klockor kommer att öka lavinartat”, säger Henrik Jarl.

Varken Henrik Jarl eller Fredrik Rosén vill säga något om priset på klockan eller hur den kommer att säljas. 

”Vi tittar brett på detaljhandeln, men jag tror att klockbutiker blir viktiga för oss. De har ett väldigt litet sortiment av smarta klockor idag”, säger Henrik Jarl.

Läs även: Borde du köpa en Apple Watch? Nja.

Facebook
Twitter
E-post