Hoppa till innehållet

Malmöbolag utmanar Apple med smart klocka

Backade med över 94 miljoner kronor i kinesiskt riskkapital ska Malmöbolaget Anima utmana wearables-industrin. Di Digital kan idag avslöja att bolagets första produkt blir en smart klocka i klassiskt snitt.

Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.
Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

I ett kontor i Västra hamnen i Malmö sitter Animas omkring sextio anställda och konsulter och utvecklar en smart klocka där design ska få vinna över funktion. Arbetet har pågått i ett drygt halvår och grundarna har varit fåordiga kring vad bolaget utvecklar, annat än att det handlar om någon typ av wearable.

”Den första produkten blir en klocka och den ska finnas på marknaden i slutet av 2016”, avslöjar Fredrik Rosén, vd för Anima och en av bolagets grundare.

I mitten av mars ska företaget och dess inriktning presenteras på Basel World, en av världens största mässor för klockor och smycken. Mässan lockar över 2100 utställare och fler än 94000 besökare. Där kommer Anima för första gången att visa klockan för utvalda journalister och distributörer.

”Vi vill göra en tidlös klassisk klocka där design kommer i första hand. Det ska bara finnas plats för relevant teknik. För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel för konsumenten, inte bygga något som skapar stress”, säger Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel, inte bygga något som skapar stress.

Anima grundades i juli förra året av fyra före detta chefer på Sony Mobile Communications i Lund. När de tidigt under 2015 nåddes av nyheten om mobiltillverkarens kommande nedskärningar, där 975 anställda och konsulter fick lämna bolaget, var de fast beslutna att tillsammans forma något nytt.

"Vi ville inte att det skulle sluta där, vi hade en grund som vi trodde på och som vi var övertygade skulle hålla för att skapa ett eget företag”, säger Fredrik Rosén. 

Idén handlade om att utveckla kroppsnära teknik som skulle skapa lugn hos användaren och där design skulle vara en avgörande faktor. De fyra grundarna började gå igenom vilka tänkbara intressenter som kunde vara beredda att investera i den här typen av företag och produkter. De fick tidigt kontakt med den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, som är underleverantör till Sony Mobile.

”Goertek var ett av de första företagen vi kontaktade och det gick så fort att vi inte behövde kontakta så många andra. 

Idén passade in i Goerteks framtidsplan och de visste vilken kompetens som fanns i regionen”, säger Fredrik Rosén. 

Goertek, en miljardkoncern noterad på börsen i Shenzhen, investerade tio miljoner euro, drygt nittiofyra miljoner kronor, i Anima mot 75 procent av bolaget.

"I mitten av augusti flyttade fem personer och fyra klaffstolar in och idag sysselsätter vi fler än sextio personer”, säger Fredrik Rosén. 

I slutet av året ska klockan, som utvecklas i Malmö och ska tillverkas i Kina, finnas på marknaden. Klockan ser ut som ett klassiskt armbandsur, har riktiga visare och tre kronor på högra sidan. 

”Generellt designar man smarta klockor kring tekniken. Vi har valt att utgå från den klassiska klockindustrins designelement och tillsätta diskreta men smarta funktioner. Vår produkt ser inte uppkopplad ut, men användaren kommer att märka det”, säger Henrik Jarl, marknadschef på Anima.

Analysföretaget Gartner spår att försäljningen av smarta klockor mer än fördubblas mellan 2015 och 2017, då räknar man med att fler än 66 miljoner enheter ska säljas.

”För oss är det svårt att definiera marknaden eftersom vi ligger mellan två segment, men alla rapporter pekar på att försäljningen av smarta klockor kommer att öka lavinartat”, säger Henrik Jarl.

Varken Henrik Jarl eller Fredrik Rosén vill säga något om priset på klockan eller hur den kommer att säljas. 

”Vi tittar brett på detaljhandeln, men jag tror att klockbutiker blir viktiga för oss. De har ett väldigt litet sortiment av smarta klockor idag”, säger Henrik Jarl.

Läs även: Borde du köpa en Apple Watch? Nja.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera