Den 17 november i år tog Sveriges riksdag beslutet att införa id-kontroller på tågen mellan Köpenhamn och Malmö med start den 4 januari. Syftet bakom beslutet är att minska antalet asylsökande i Sverige.
Men i ett debattinlägg publicerat på julafton gick 27 entreprenörer, affärsänglar och andra inom näringslivet i regionen Malmö-Köpenhamn samman. I inlägget kritiseras riksdagens beslut, både för att hämma regionens tillväxt men även på ett humanitärt plan.
”För femton år sedan öppnade Öresundsbron. En bro är en symbol för det friktionsfria. Infrastruktur är ett verktyg för integration. När konsekvenserna av riksdagens beslut gör det svårare att resa över bron får vi bilder av Hunger Games och Berlinmuren i huvudet. Saker vi förfäras över och aldrig skulle acceptera händer nu hemma hos oss”, skriver debattörerna på 8till5.
Hampus Jakobsson, ängelinvesterare och grundare till bland annat Brisk, är en av personerna bakom inlägget. Han jämför situationen i Malmö med ett tänkbart scenario där man under rusningstid skulle kontrollera resenärer i Stockholms innerstad.
”Det är ett absurt problem. Det är som om all pendeltågstrafik in till Stockholm skulle ha id-kontroll, som om alla människor som går av vid centralen skulle behöva visa id-kort. Det går inte att bo utanför stan i så fall. Det är precis så det är hos oss”, säger Hampus Jakobsson.
Många av startupbolagen och andra it-aktörer har ett ben i Köpenhamn och det andra i Malmö. Hampus Jakobsson är säker på att det här inte bara kommer att påverka Sverige på ett nationellt plan utan även lokalt.
”Jättemånga av oss har anställda, kunder och partner på andra sidan bron. Det här sabbar samtidigt spontana möten som skapar möjligheter för nya projekt i regionen”, säger han.
Läs även: Stjärnentreprenören till näringsministern: ”Förolämpande”
Även Charlotta Tönsgård, tidigare vid Fingerprint Cards och nu operativ chef på startupbolaget Min Doktor i Malmö, anser att id-kontrollerna kommer att ha en negativ effekt på regionen.
”Den integration som har hänt mellan Malmö och Köpenhamn kommer inte gratis utan är något som har tagit både tid och kraft. Det känns uppenbart att man inte har förstått hur regionen fungerar”, säger Charlotta Tönsgård.
Tågen mellan Malmö och Köpenhamn tar drygt 20 minuter i dag men med id-kontrollen och färre antal tåg i timmen kommer pendlingstiden mellan städerna att öka.
Startupbolaget Min Doktor rekryterar personal för tillfället och Charlotta Tönsgård tror att id-kontrollerna kommer att göra det svårare att hitta den spetskompetens som bolaget behöver.
”Restiden är en aspekt, men jag tror att signalvärdet av att man bygger upp den här fysiska gränsen som inte har funnits där tidigare är värre. Du reser inte mellan två länder på det här sättet om det finns en gränskontroll. Det kommer att påverka långsiktigt hur man tänker när man söker jobb och var man bosätter sig”, säger hon.