Hoppa till innehållet

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag"

Ett par stora bolagsförsäljningar i Malmö har skapat ett kluster av nya miljonärer. De senaste åren har de tagit en central plats som affärsänglar. Carl Silbersky är en av regionens nya makthavare. 

Carl Silbersky
Carl SilberskyFoto: Fredrik Norrlid/8till5

2009 såldes skånska Tactel till riskkapitalbolaget FSN Capital. Året efter såldes Polar Rose till Apple och den skånska kronjuvelen TAT köptes av kanadensiska Research In Motion. Tre kontantaffärer som skickade gott och väl över en miljard kronor till Malmö och gjorde ett tiotal unga skånska entreprenörer till mångmiljonärer.

Carl Silbersky var en av dem som hamnade mitt i storaffärerna.

Inom loppet av 18 månader var han med och sålde Tactel, investerade och klev in som vd i Polar Rose och sålde vidare det till Apple i en affär som sägs ha gett 200 miljoner kr.

"Polar Rose var min första riktiga investering. De var på randen till konkurs då, de hade kanske pengar för ett par månader till på kontot när jag gick in. Vi styrde om bolaget till att fokusera på mobil i stället för desktop. 12 månader senare sålde vi till Apple", säger Carl Silbersky.

Med stärkt självförtroende efter de två affärerna gick han direkt på sin första motgång.

Planen var att bygga något från start. Bolaget Popgiro var tänkt att lösa betalningar mellan privatpersoner men lyckades aldrig komma in på de stora plattformarna. 

"Det var riktigt tufft, jag tog det jättehårt. Jag hade gått från bolag till bolag och lyckats. Det blev en enorm lärdom", säger Carl Silbersky.

Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar.

I dag består hans portfölj av sju bolag. Till de mer välkända hör Brisk.io som startats av den tidigare TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Mapillary som nyligen tog in pengar från den värenomerade riskkapitalfirman Sequoia. Gemensamt för alla bolag i portföljen är att de har sin bas i Malmö.

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag och träffas. Vi kan communityt här nere och kan till exempel visa hemvändande talanger till rätt bolag. Sen investerar vi här för att vi vill att fler bolag ska lyckas i den här regionen", säger Carl Silbersky.

När han säger "vi" refererar han till några av de andra affärsänglarna som kommit i spåren av de skånska storaffärerna som Hampus Jakobsson från TAT och Jan-Erik Solem från Polar Rose. Men också fler TAT-miljonärer som Karl-Anders Johansson, Ludvig Linge, Mikael Tellhed och Johan Lenander. Tillsammans bildar de ett kraftfullt inofficiellt ängelnätverk med en investeringskapacitet på ett par hundra miljoner kronor.

Carl Silbersky försöker som investerare gå mot strömmen, hitta bolag och branscher som befinner sig i ett pressat läge. Det har lett till att han nu letar efter investeringar i mer mogna bolag.

"Just nu är det så otroligt hett med bolag i tidiga skeden. De är väldigt högt värderade relativt mer mogna bolag. Det finns många fina bolag därute som omsätter upp till 100 miljoner kr som är undervärderade. Bolag där vi kan tillföra ny teknik och få otrolig expansion i dem".

I startupvärlden pratas det ibland om just detta. Att det är när ett bolag börjar få intäkter som drömvärderingen sjunker ihop.

"Ja, det är helt galet. Värderingarna går ned avsevärt. Vid de första såddrundorna är värderingarna höga men sen går de ned för bolag som omsätter 10 miljoner kr. Det är här min contrarian-idé som investerare kommer in. Det här är bolag som är för små och tråkiga för VC-bolagen, som kräver mycket arbete men som nästan har potentialen att bli miljardföretag".

Hur tycker du att investeringsklimatet är just nu?

"Jag upplever att det är lite väl haussat när det kommer till tidig fas på bolagen. De affärsmöjligheter som landar på mitt bord har ganska uppskruvade förväntningar. Sen jag började investera 2009 har riskaptiten ökat och det är fler som är villiga att investera. Det är som tidvattnet, det kommer in jättemycket och sen försvinner alltihop på en gång."

Grundaren av det amerikanska bolaget Slack sa nyligen i en intervju att de tagit in pengar för att de fått en så hög värdering att det är värt att ta in pengar bara utifall att riskkapitalmarknaden skulle torka upp.

"Ska jag vara helt ärlig så hör jag det där rätt ofta. Men man har ett ansvar mot investerarna. Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar, som Hampus (Jakobsson) gjorde med TAT."

Du har gjort dina första investeringar i en uppåtgående marknad. Hur ser du på att det kan komma en mer otrevlig period på marknaden? 

"När Lehman kraschade satt jag och förhandlade med riskkapitalbolag om försäljningen av Tactel. Vi satt i förhandling om att sälja och 48 timmar innan försäljningen drog sig köparen ur. Det fanns ingen finansiering de månaderna. Det var nattsvart. Och det kommer att komma tillbaka det är jag säker på. Då gäller det att vara rustad."


Carl Silbersky

  • Ålder: 39 år
  • Bor: Limhamn
  • Karriär: Managementkonsult på KPMG, vice vd på Tactel, vd Polar Rose, medgrundare Popgiro, vd Mionix
  • Portföljbolag: Mapillary (karttjänst), Mionix (datorhårdvara), Safesolutions (videoövervakning), Brisk.io (säljtjänst), Hinnerintehinnerdu (marknadsplats), Barista (cafékedja).
  • Investeringsstorlek: 250 000 kr till 2 miljoner kronor

Läs mer: Den svenska internetbranschens mäktigaste investerare

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera