Hoppa till innehållet

Malmös Queen Invest gör sin första investering

Det nybildade Queen Invest, som backas av sex kvinnliga affärsänglar, gör sin första investering när Hoodin fyller på kassan med 2,4 miljoner kronor.

Jeanette Andersson är en av affärsänglarna på Queen Invest.
Jeanette Andersson är en av affärsänglarna på Queen Invest.

Hoodin arbetar med engagemang och innehållsförädling. Med Hoodins plattform kan kunder hämta in, förädla och distribuera stora mängder digitalt innehåll från bland annat sociala medier samt traditionella tidningar och nyhetstjänster. Bland kunderna finns Riksbyggen, som har skapat en lösning för att lyfta fram populära platser och händelser för individuella bostadskvarter.

Läs även: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare

För att öka försäljningen tar bolaget nu in 2 miljoner kronor i en nyemission där Queen Invest och Martin Dell blir nya delägare.

Bakom Queen Invest står bland annat investeraren Jeanette Andersson (NTL) och Kerstin Jakobsson, vice vd för Medicon Village. Bland nuvarande investerare deltog bland annat Djäkne Startup Studio och Lindoff Technology i finansieringsrundan.

”För oss är det ett mycket viktig kapitaltillskott. Det är nu vi kan börja rörelsen mot volymer för att nå ut med vår plattform och våra tjänster i en mycket större skala”, säger Marcus Emne, vd för Hoodin.

Foto:
Marcus Emne är vd för Hoodin.

Hoodin får också ett innovationslån från Almi på 400 000 kronor. Sedan Hoodin grundades 2013 har bolaget tagit in 5,4 Mkr i riskkapital.

Marcus Emne räknar med att Hoodin omsätter mellan 3,5 och 4 Mkr under 2016.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera