Hoppa till innehållet

Malmös speljätte: "Vi har alla ägg i den här korgen"

Ett av världens största spelsläpp och årets största svenska kulturexport. Malmöstudion Massive Entertainment har pressen på sig att lyckas med "Tom Clancy's The Division”, från så väl världens gamers som den franska ägaren Ubisoft.

David Polfeldt, vd på Malmöstudion Massive.
David Polfeldt, vd på Malmöstudion Massive.Foto: Daniel Nilsson

Vid midnatt natten till tisdagen var nära fyra års väntan över när ”The Division” rullades ut över världen. I tidszon efter tidszon släpptes spelarna på och när spelet officiellt presenterades av Massive på förmiddagen så hade omkring en halv miljon spelare anslutit sig.

Förväntningarna på ”The Division” är skyhöga. 6,4 miljoner spelare testade den öppna betan när den släpptes i slutet av februari. Enligt David Polfeldt, vd på Massive Entertainment, är det världsrekord för ett nytt spelvarumärke, det vill säga ett spel som inte är en uppföljare till en tidigare titel. I snitt tillbringade varje spelare fem timmar med betan.

”De spelade längre än vi trodde och responsen var översvallande positiv”, säger han. 

Men han vill inte dra några slutsatser av den datan och vill heller inte ge några preliminära försäljningssiffror.

”Man kan så klart titta på förhandsbokningar och den direkta försäljningen, men det är först efter två veckor som man kan börja extrapolera de siffrorna. Man kan se en trend i förhandsbokningarna men recensionerna kanske inte motsvarar den trenden, eller tvärtom, och då bryts kurvan oavsett vad den visar."

David Polfeldt, vd Massive (foto: Daniel Nilsson)

Massive har arbetat med ”The Division" sedan 2012. Omkring 250 av de 400 anställda i Malmö har varit kopplade till spelet, tillsammans med lika många från ytterligare tre Ubisoft-studior i Storbritannien, Frankrike och USA. David Polfeldt vill inte kommentera hur stor budget spelet har, men säger att det ligger på samma nivå som för andra AAA-spel, det vill säga spel med den högsta utvecklingsbudgeten och den högsta nivån av marknadsföring.

"The Division" utspelar sig på Manhattan i New York där ett virus sprider sig och orsakar en pandemi. Samhällsapparaten rasar samman och stadsdelen förvandlas till en laglös zon. Spelaren är en hemlig agent i ett förband som sätts in för att rädda samhället.

Inför släppet av "The Division" har Massive valt att gå en helt annan väg än vad som är vedertaget inom spelbranschen.  Massive har redan försäljningen startade lovat spelarna fem uppdateringar under de kommande tolv månaderna.

 

Det är egentligen först efter släppet som det börjar på riktigt.

 

”Vanligtvis pratar man inte om post launch-content i förväg, men jag vet själv hur frustrerande det är som gamer att köpa något och inte veta vad man får. Vi vill redan nu låta spelarna få veta hur vår relation med dem ska utvecklas över tid”, säger David Polfeldt.

Omkring 100 personer kommer att arbeta med ”The Division” även efter släppet.

”Eftersom det är en liveprodukt så är det egentligen först efter släppet som det börjar på riktigt. Miljoner spelare ska underhållas, produkten ska uppdateras, servrar ska driftas och ett community ska hållas levande."

uElsBflqgYw

För Massive hänger en stor del av studions framtid på hur försäljningen av ”The Division” går.

”För Ubisoft är det en av många viktiga satsningar, nu blir den väldigt viktig eftersom spelet släpps i slutet av verksamhetsåret, så försäljningen kan påverka hela koncernens resultat. För Massives del så har vi alla ägg i den här korgen så för oss är det extremt viktigt att vi lyckas."

Vad händer om det blir den succé ni hoppas på?

"För Massives del så handlar det om att säkra rätt sorts uppdrag inom koncernen. Vi har varit ambitiösa och velat ta huvudansvaret för ett spel och det finns enorma möjligheter om man har den här typen av kompetens. Utifrån betan så bedömer jag att vi står på en bra plattform inom koncernen, men så länge vi inte har sett några recensioner eller fått spelarnas feedback så finns det alltid ett orosmoment."

Vad händer om det inte blir den succé ni hoppas på?

”Det är lite som att kvala in för olika sorters uppdrag, kvalar man inte in för att leverera på den här nivån så får man inte heller de stora uppdragen."

Johanna Nylander, Dataspelsbranschen (foto: Daniel Nilsson)

Johanna Nylander på Dataspelsbranchen utnämner redan ”The Division” till årets svenska kulturexport.

”Det är definitivt årets största AAA-släpp i Sverige och faktiskt också ett av världens största spelsläpp. 'The Division' är en fin avrundning på de senaste tolv månaderna då flera stora svenska spelföretag har jobbat med riktigt stora spel. Spelet är välgjort och genomarbetat och det märks att Massive har fått tid på sig att få kvalitet i alla detaljer.” 

Hon lyfter fram Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop som en av framgångsfaktorerna för spelet och studion.

”Att man har en egen spelmotor tillhör inte vanligheterna i branschen, men för Massive är det helt klart en konkurrensfördel och ger dem ett extra ben att stå på, det ser man inte minst när man tittar på vilka projekt inom Ubisoft som Massive varit inblandade i”, säger Johanna Nylander.

Läs även: Ångdrivna robotar rusar på topplistorna

Läs även: Paradox Interactive går till börsen

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera