"Mångfald i spelindustrin ska följa demografin bland spelarna", säger Kate Edwards till Di digital i samband med Dataspelsbranschens årliga finansseminarium.
Kate Edwards är konsult i kulturalisering i spelutveckling och driver företaget Geogrify.
Knappt hälften av dataspelsspelare i världen är kvinnor, medan 80 procent av anställda inom spelindustrin är män. Mångfalden måste öka i branschen om spelplanen ska växa, menar Kate Edwards.
“Du kommer att få en betydligt rikare upplevelse och en starkare känsla av närvaro i spelet om spelutvecklare representerar konsumenterna som kommer att spela", säger hon.
Kate Edwards konsulterar spelmakare med utveckling av spel som berör andra kulturer i avseende på bland annat historiska konflikter, detaljer i landskap eller kvaliteter i karaktärer. Hon har tidigare jobbat på Microsoft samt varit direktör för International Game Developers Association, IGDA, där hon fokuserade på mångfald och arbetsvillkor för spelutvecklare och hon är en central profil i spelbranschen.
Läs även: Ny bana väntar för dataspelsbolagen
Hon säger att spel, precis som böcker och film, är en konstform och ett viktigt verktyg för berättande. Spel har blivit en stark motor i förmedlande och växer som medium. Spel har därför börjat gå från att vara underhållning till att bli upplevelser med spänning, konflikt och ögonöppnande insikter.
“Spelare börjar allt mer genom spel reflektera över sig själva, konflikten i spelet, historien och vad som händer i världen, vilket är otroligt viktigt”, säger Kate Edwards.
Hon berättar om ett så kallat Game-Jam i samiska Finland med syfte att förstå gränssnittet mellan spelutveckling och den samiska kulturen. Tillsammans skapades fler spel som reflekterade olika aspekter i den samiska världen.
Ett av spelen blev ett VR-spel som utspelar sig i ett snöklätt landskap. Spelaren kan förflytta sig till andra världar som är stadslandskap, genom portaler.
“Vad som är intressant är att portalerna som kan ta dig till olika världar sakta krymper eller stängs. Det speglar vad många från den samiska kulturen uttryckte – en ständig inre konflikt om de ska stanna i norr och vara en del av sitt ursprung eller lämna och ta klivet till att leva i staden och det moderna samhället”, förklara Kate Edwards.
“Det tog inte många minuter innan spelaren kände av konflikten av att behöva göra det valet. Det var mer en upplevelse än ett spel. Det är ett bra exempel på hur nära verkligheten spelet kunde komma med breddat team”, fortsätter hon.
"Spel är den fortsatta evolutionen av berättande och därför är mångfald otroligt viktigt. Det är ett stort ansvar som utvecklar och alla inom spelindustrin behöver bära som en tung kappa", säger hon.
Under 2016 ökade sysselsättningen i den svenska spelindustrin med 16 procent till 4291 anställda. Antalet kvinnor ökade med 23 procent medan antalet män ökade med 16 procent, enligt Dataspelsbranschen.
Antalet kvinnor ökade med 23 procent medan antalet män ökade med 16 procent. Den totala andelen kvinnor ökade till knappt 19 procent.
Läs även: Så många liv har svenska spelbolag
Svenska spelutvecklares omsättning växte under 2016 med 7 procent till 12,5 miljarder kronor under 2016, vilket är en fördubbling under tre år. Mellanstora och mindre företag står för 25 procent av intäkterna och hälften av antalet anställda.
Spelindustrin är tydligt en mansdominerad miljö där kvinnor är en minoritet, som många gånger kan resulterar i utmaningar på arbetsplatsen för kvinnor. Kate Edwards beskriver att flera av de kvinnor hon jobbar med i branschen uttrycker att de många gånger upplevt att de inte blivit tagna på allvar eller blivit lyssnade på för att de inte är män.
“Det är självklart att det förekommer ganska ofta, men det är samtidigt inte något som får stå i vägen för att sköta sitt jobb. I första hand är jag där för att jag är expert och ska vägleda projekt framåt och det har inget med att vara kvinna eller man att göra.”
Branschen har gjort stora framsteg men enligt Kate Edwards hålls utveckling tillbaka.
"Det handlar inte bara om fler kvinnor i branschen utan också om att få in olika kulturer och åldrar. Vad som saknas i industrin är viljan att skapa mångfald och inkludera minoriteter. Om ett företag vill bli större och nå en bredare publik klipper de sin egen livlina om de inte vänder sig till olika konsumenter och strävar efter mångfald bland sina anställda. Mitt hopp är att fler ledare i företag ska vakna och inse det här och besluta om förändring”, säger Kate Edwards.
Läs även: Dalarna sneglar mot spelvärlden