Hoppa till innehållet

Mångfald i spelbranschen – ett måste för att "levla upp"

Variation bland anställda krävs för att hinna med i spelvärldens evolution: "Vad som saknas i industrin är viljan att skapa mångfald och inkludera minoriteter", säger Kate Edwards. 

Kate Edwards i Stockholm i samband med Dataspelsbranschens finansseminarium.
Kate Edwards i Stockholm i samband med Dataspelsbranschens finansseminarium.Foto: Evelina Carborn

"Mångfald i spelindustrin ska följa demografin bland spelarna", säger Kate Edwards till Di digital i samband med Dataspelsbranschens årliga finansseminarium. 

Kate Edwards är konsult i kulturalisering i spelutveckling och driver företaget Geogrify. 

Knappt hälften av dataspelsspelare i världen är kvinnor, medan 80 procent av anställda inom spelindustrin är män. Mångfalden måste öka i branschen om spelplanen ska växa, menar Kate Edwards. 

“Du kommer att få en betydligt rikare upplevelse och en starkare känsla av närvaro i spelet om spelutvecklare representerar konsumenterna som kommer att spela", säger hon. 

Kate Edwards konsulterar spelmakare med utveckling av spel som berör andra kulturer i avseende på bland annat historiska konflikter, detaljer i landskap eller kvaliteter i karaktärer. Hon har tidigare jobbat på Microsoft samt varit direktör för International Game Developers Association, IGDA, där hon fokuserade på mångfald och arbetsvillkor för spelutvecklare och hon är en central profil i spelbranschen.

Läs även: Ny bana väntar för dataspelsbolagen 

Hon säger att spel, precis som böcker och film, är en konstform och ett viktigt verktyg för berättande. Spel har blivit en stark motor i förmedlande och växer som medium. Spel har därför börjat gå från att vara underhållning till att bli upplevelser med spänning, konflikt och ögonöppnande insikter. 

“Spelare börjar allt mer genom spel reflektera över sig själva, konflikten i spelet, historien och vad som händer i världen, vilket är otroligt viktigt”, säger Kate Edwards. 

Hon berättar om ett så kallat Game-Jam i samiska Finland med syfte att förstå gränssnittet mellan spelutveckling och den samiska kulturen. Tillsammans skapades fler spel som reflekterade olika aspekter i den samiska världen. 

Ett av spelen blev ett VR-spel som utspelar sig i ett snöklätt landskap. Spelaren kan förflytta sig till andra världar som är stadslandskap, genom portaler. 

“Vad som är intressant är att portalerna som kan ta dig till olika världar sakta krymper eller stängs. Det speglar vad många från den samiska kulturen uttryckte – en ständig inre konflikt om de ska stanna i norr och vara en del av sitt ursprung eller lämna och ta klivet till att leva i staden och det moderna samhället”, förklara Kate Edwards. 

“Det tog inte många minuter innan spelaren kände av konflikten av att behöva göra det valet. Det var mer en upplevelse än ett spel. Det är ett bra exempel på hur nära verkligheten spelet kunde komma med breddat team”, fortsätter hon. 

"Spel är den fortsatta evolutionen av berättande och därför är mångfald otroligt viktigt. Det är ett stort ansvar som utvecklar och alla inom spelindustrin behöver bära som en tung kappa", säger hon.

Under 2016  ökade sysselsättningen i den svenska spelindustrin med 16 procent till 4291 anställda. Antalet kvinnor ökade med 23 procent medan antalet män ökade med 16 procent, enligt Dataspelsbranschen. 

Antalet kvinnor ökade med 23 procent medan antalet män ökade med 16 procent. Den totala andelen kvinnor ökade till knappt 19 procent.

Läs även: Så många liv har svenska spelbolag 

Svenska spelutvecklares omsättning växte under 2016 med 7 procent till 12,5 miljarder kronor under 2016, vilket är en fördubbling under tre år. Mellanstora och mindre företag står för 25 procent av intäkterna och hälften av antalet anställda. 

Spelindustrin är tydligt en mansdominerad miljö där kvinnor är en minoritet, som många gånger kan resulterar i utmaningar på arbetsplatsen för kvinnor. Kate Edwards beskriver att flera av de kvinnor hon jobbar med i branschen uttrycker att de många gånger upplevt att de inte blivit tagna på allvar eller blivit lyssnade på för att de inte är män. 

“Det är självklart att det förekommer ganska ofta, men det är samtidigt inte något som får stå i vägen för att sköta sitt jobb. I första hand är jag där för att jag är expert och ska vägleda projekt framåt och det har inget med att vara kvinna eller man att göra.”

Branschen har gjort stora framsteg men enligt Kate Edwards hålls utveckling tillbaka. 

"Det handlar inte bara om fler kvinnor i branschen utan också om att få in olika kulturer och åldrar. Vad som saknas i industrin är viljan att skapa mångfald och inkludera minoriteter. Om ett företag vill bli större och nå en bredare publik klipper de sin egen livlina om de inte vänder sig till olika konsumenter och strävar efter mångfald bland sina anställda. Mitt hopp är att fler ledare i företag ska vakna och inse det här och besluta om förändring”, säger Kate Edwards. 

Läs även: Dalarna sneglar mot spelvärlden 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera