Hoppa till innehållet

Mapillarys vd: ”Då tar självkörande bilar över i storstäderna”

Om 15–20 år är förarlösa taxibilar en vanlig syn i flera av världens storstäder. Utvecklingen riskerar att försvaga biltillverkarnas ställning, enligt Jan Erik Solem, vd och grundare av snillebolaget Mapillary.

Jan Erik Solem, vd och grundare av snillebolaget Mapillary.
Jan Erik Solem, vd och grundare av snillebolaget Mapillary.

Uber och Lyft. Tesla och Google. Volvo Cars, Ford, GM och Volkswagen. Listan är lång på de storbolag som satsar på teknik för självkörande bilar.

De närmaste 20 åren spås tekniken revolutionera gods- och transportsektorn. Miljontals taxi- och lastbilschaufförer världen över riskerar att bli arbetslösa. Men samtidigt uppstår nya jobb för de som utvecklar, bygger och förvaltar de förarlösa fordonen.

Uber vill ju bli en slags operatör för transporter.

”De flesta biltillverkare tror att vi om 3–4 år har nått nivå 4 av 5 i utvecklingen. Det innebär att föraren av en bil fortfarande har en ratt och kan köra bilen själv, men att bilarna är självkörande på exempelvis motorvägar och i andra vältrafikerade områden”, säger Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, ett startupbolag i Malmö som utvecklar teknik för självkörande fordon.

Läs mer: Ubers kris sätter skyhög värdering i gugning

Han spår att vi får se ”nivå 5”-fordon, det vill säga helt förarlösa bilar och lastbilar, köra lagligt på vägarna redan om 10–20 år.

Jag tror att vi får se självkörande bilar ta över gatubilden i några av världens storstäder.

”Största hindret mot självkörande bilar är juridik och lagstiftning kring trafikregler. Men jag tror nog att vi får se självkörande bilar ta över gatubilden i några av världens storstäder inom 15–20 år. Kanske i USA, kanske i Kina. Jag tror inte Sverige blir först”, säger han.

Jan Erik Solem är snillet som sålde sitt förra bolag, ansiktsigenkänningsbolaget Polar Rose, till Apple 2010.

Mapillary startades för fyra år sedan som ett slags crowdsourcat Google Maps och har lockat 83 miljoner kronor i riskkapital från Niklas Zennströms Atomico och av Silicon Valleys Sequoia Capital.

Foto:
Exempel på två ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.

Bolaget tar hjälp av allmänheten för att samla ihop en global bilddatabas av gatuvyer. Bilderna annoterats (objekt som fotgängare, fordon och skyltar identifieras), kopplats till en algoritm och används för att ”träna” datorerna i självkörande fordon i simulerade trafiksituationer

Jan Erik Solem vill inte berätta vilka specifika kunder han har. Men han bevakar utvecklingen på marknaden noga och Uber är givetvis av särskilt intresse.

”Uber vill ju bli en slags operatör för transporter. Lyckas man blir hårdvaran, det vill säga bilarna, mindre viktiga, vilket givetvis oroar biltillverkarna”, säger han.


Mer om Mapillarys teknik i detta avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesborshicka-sjalvkorandemapillaryochkollektivhusitechvarlden

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera