Uber och Lyft. Tesla och Google. Volvo Cars, Ford, GM och Volkswagen. Listan är lång på de storbolag som satsar på teknik för självkörande bilar.
De närmaste 20 åren spås tekniken revolutionera gods- och transportsektorn. Miljontals taxi- och lastbilschaufförer världen över riskerar att bli arbetslösa. Men samtidigt uppstår nya jobb för de som utvecklar, bygger och förvaltar de förarlösa fordonen.
Uber vill ju bli en slags operatör för transporter.
”De flesta biltillverkare tror att vi om 3–4 år har nått nivå 4 av 5 i utvecklingen. Det innebär att föraren av en bil fortfarande har en ratt och kan köra bilen själv, men att bilarna är självkörande på exempelvis motorvägar och i andra vältrafikerade områden”, säger Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, ett startupbolag i Malmö som utvecklar teknik för självkörande fordon.
Läs mer: Ubers kris sätter skyhög värdering i gugning
Han spår att vi får se ”nivå 5”-fordon, det vill säga helt förarlösa bilar och lastbilar, köra lagligt på vägarna redan om 10–20 år.
Jag tror att vi får se självkörande bilar ta över gatubilden i några av världens storstäder.
”Största hindret mot självkörande bilar är juridik och lagstiftning kring trafikregler. Men jag tror nog att vi får se självkörande bilar ta över gatubilden i några av världens storstäder inom 15–20 år. Kanske i USA, kanske i Kina. Jag tror inte Sverige blir först”, säger han.
Jan Erik Solem är snillet som sålde sitt förra bolag, ansiktsigenkänningsbolaget Polar Rose, till Apple 2010.
Mapillary startades för fyra år sedan som ett slags crowdsourcat Google Maps och har lockat 83 miljoner kronor i riskkapital från Niklas Zennströms Atomico och av Silicon Valleys Sequoia Capital.
Exempel på två ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.
Bolaget tar hjälp av allmänheten för att samla ihop en global bilddatabas av gatuvyer. Bilderna annoterats (objekt som fotgängare, fordon och skyltar identifieras), kopplats till en algoritm och används för att ”träna” datorerna i självkörande fordon i simulerade trafiksituationer
Jan Erik Solem vill inte berätta vilka specifika kunder han har. Men han bevakar utvecklingen på marknaden noga och Uber är givetvis av särskilt intresse.
”Uber vill ju bli en slags operatör för transporter. Lyckas man blir hårdvaran, det vill säga bilarna, mindre viktiga, vilket givetvis oroar biltillverkarna”, säger han.
Mer om Mapillarys teknik i detta avsnitt av Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/applesborshicka-sjalvkorandemapillaryochkollektivhusitechvarlden
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.