Det är från scenen på Symposium-konferensen i Stockholm som Marcus Wallenberg uttalar sig om SEB:s digitala omställning.
Betaltjänsten Swish, som samägs av tio banker i Sverige, ser han som ett tecken på att SEB tar sig an jättarna inom e-betalningar.
”Vi är förstås en utmanare till aktörer som Paypal och Apple Pay”, säger Marcus Wallenberg.
I dag sker 97 procent av våra transaktioner via nätet
Digitala finansbolag som Izettle och Klarna utmanar sedan flera år storbankerna inom flera affärsområden.
Di Digital kunde tidigare i år rapportera att SEB var ensam bland storbankerna om att inte ha någon styrelsemedlem med digital kompetens. Kort därefter tog den digitala profilen (och krönikören i Dagens industri) Sara Öhrvall plats i SEB:s styrelse.
Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens
Marcus Wallenberg medger att SEB har långt att gå för att bli en digital bank.
”I dag sker 97 procent av våra transaktioner via nätet. Men är vi digitaliserade? Nej. Vi har långt kvar att gå”, säger Marcus Wallenberg och citerar ett familjemotto:
”Den enda traditionen som är värda att bevara är den som handlar om att röra sig bort från det gamla och mot det som komma skall.”
Vid höjdarkonferensen i schweiziska Davos i januari var Investors ordförande Jacob Wallenberg inne på ett liknande spår.
Läs mer: Svenska företag digitalt svaga
Marcus Wallenberg delade på fredagen scenen med Antonia Ax:son Johnson. På frågan om han är feminist kom följande besked:
”Jag är inte säker på om kvinnor är mer värda än män, men i Antonia och vår vd:s (Annika Falkengren) fall är det helt klart så”, säger Marcus Wallenberg.
Läs även: Daniel Ek om Spotifys framtid: ”Jag kommer inte sälja”
Läs även: Eric Schmidt: "Snart får Europa en startup i Google-storlek"