Hoppa till innehållet

Marcus Wallenberg: "Vi kommer att se stora förändringar"

Den nya finansiella tekniken innebär både hot och möjligheter. Det säger SEB:s styrelseordförande Marcus Wallenberg, som också har tips till startupbolag som vill leva i 100 år.

Marcus Wallenberg, styrelseordförande SEB.
Marcus Wallenberg, styrelseordförande SEB.Foto: Kai Kuusisto/Slush

Wallenbergssfärens tungviktare Marcus Wallenberg är en av de största talarna under startupkonferensen Slush i Helsingfors. Konferensen Slush har vuxit kraftigt de senaste åren och har i år 15 000 deltagare. Näst efter Niklas Zennström var SEB:s styrelseordförande Marcus Wallenberg först upp på scenen när konferensen invigdes under tisdagen.

Familjen Wallenberg driver dock något helt annat än ett startupbolag med tanke på att sfären varit i gång sedan mitten av 1800-talet. Just därför tipsade Marcus Wallenberg de nystartade bolagen om hur de bör göra för att överleva riktigt länge.

"Du måste se bolaget som ett långsiktigt åtagande. Något som ska ta sig igenom konstant förändring. Det farligaste du kan göra är att tappa fokus och inte ha ögonen på bollen", sa Marcus Wallenberg.

Han exemplifierade med familjen Wallenbergs tidiga investeringar i järnvägsutbyggnaden i Sverige och den svenska bankkrisen i början av 90-talet. Även småbolag måste vara beredda på sämre tider påpekade han.

"Finanschefen är en nyckelperson i alla nystartade bolag. Jag har tittat på många startupbolag och de måste skaffa sig en finansiell situation som gör att de kan ta sig igenom dålig tider".

Marcus Wallenberg som tidigare varit vd för Investor är i dag styrelseordförande för SEB. Finansmarknaden genomgår just nu en snabb förändring vilket gör det extra viktigt att som han själv säger "ha ögonen på bollen".

"Det som händer nu innebär både utmaningar och möjligheter. Det är klart att de nya teknologierna gör att man kan ändra hur man möter kunder eller hanterar processer. Är du en nystartad firma kan du antagligen göra det snabbare än om du har en etablerad struktur".

"Redan nu är det mycket av SEB:s verksamhet som digitaliserats. Men jag tror att vi kommer att se stora förändringar framöver som vi kommer att vara tvugna att adressera, precis som alla andra banker", säger Marcus Wallenberg till Di Digital som är på plats i Helsingfors under konferensen. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera