Hoppa till innehållet

Mardrömskväll för svenska startups

Apples utvecklarkonferens i måndags kväll innebar en rad utmaningar för svenska startups. Bolag som Truecaller, Spotify Wrapp och Izettle får nu alla Apple som motståndare på marknaden.

Apples vd Tim Cook och Beats-grundaren Jimmy Iovine under måndagens Apple-event.
Apples vd Tim Cook och Beats-grundaren Jimmy Iovine under måndagens Apple-event.Foto: TT

Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify


Izettle vs. Square-samarbete

Jacob de Geer, vd för Izettle.

Svenska Izettle har under fem år lanserat sina portabla kortläsare i nio länder. Bolaget har drivits med stora förluster för att expandera snabbt (166 miljoner i förlust år 2013). Så sent som i maj i år anpassade Izettle kortläsarna för att stödja betalningar med Apple Pay. När Apple i måndags kväll meddelade att de inleder ett samarbete med betalföretaget Square var det därför ett hårt slag mot Izettle.

Apple-samarbetet innebär att Square kommer att skicka ut 250 000 kortäsare gratis under hösten. Kortläsarna har stöd för Apple Pay och betalning med chipkort. Möjligheten att betala med chipet på betalkortet har varit något som gjort Izettle unikt och gett bolaget ett försprång i Europa. Nu ser den eran ut att gå mot sitt slut, även om det fortfarande finns tekniska skillnader som gör att Squares produkter ännu inte fungerar på Europamarknaden. 

Hur många som använder Izettles kortläsare är inte känt men det handlar om över 100 000 användare i Sverige och 100 000-tals i övriga länder. Med en aggresiv lansering kan Apple och Square snabbt vara ikapp. Det bör leda till ett priskrig som gör det ännu svårare för Izettle att visa vinstsiffror.


Truecaller vs.Apple Caller ID


Studiekamraterna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam står bakom succéappen Truecaller. Foto: Oskar Omne

Truecaller är en av den senaste tidens främsta svenska bolagssuccéer med sin app som fungerar som en global telefonkatalog och nummerpresentatör.

Nu hotas dock Truecallers affärsmodell av Apples tjänst Caller ID, som presenterades under måndagen. När ett okänt nummer ringer dig avsöker Caller ID mejlen i din inbox efter en matchning och ett namn dyker upp på skärmen. Har personen som ringer aldrig mejlat dig så fungerar tjänsten förstås inte.

De två bolagen har valt att lösa problemet med okända nummer som ringer på två helt olika sätt. Truecaller bör dock kunna söka tröst i att merparten av deras användare finns på marknadeer där Android-telefoner dominerar.


Wrapp vs. Wallet

Wrappgrundaren Hjalmar Winbladh.

Historien om Wrapp har varit fylld av besvikelser och missöden. Bolaget är nu inne på en ny affärsmodell, en app där användarna registrerar ett kreditkort och kan ta del av olika rabatter. I går meddelade Apple att de gör om sin app Passbook till en digital plånbok med namnet Wallet. I Wallet kan användarna registrera betalkort och, i det här fallet det viktigaste, registrera bonuskort från handlare.

Apples integration av bonuskorten kan bli en viktig nyckel till mobilbetalningarnas framgång. Nu slipper konsumenten hålla koll på en hög av bonuskort och kan istället lagra alla i mobilappen Wallet som automatiskt väljer rätt kort till rätt butik. Det är en signifikant förbättring. Och ett signifikant hot mot Wrapp. 

Läs mer: De svenska riskkapitalbolagens sämsta it-investeringar


Natural Cycles vs. iOS 9 health apps


Elina Berglund och maken Raoul Scherwitzl står bakom p-appen Natural Cycles. Foto: Natural Cycles

Även på hälsoområdet väljer Apple att satsa nytt. Under utvecklarkonferensen nämnde Craig Federighi, chef för Apples operativsystem, att fertilitetstjänster för kvinnor är ett prioriterat område för bolaget. Det betyder att appar som amerikanska Glow, tyska Clue och inte minst svenska Natural Cycles får akta sig.


Spotify vs. Apple Music


Spotify grundades i april 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Nu har de en utmaning framför sig. Foto: Joey Albreit

Få har nog missat vad lanseringen av nya Apple Music innebär för musiktjänsten Spotify. Apple Music består av tre huvudsakliga delar: en streamingtjänst, till synes snarlik Spotify både sett till innehåll och funktion, till det hör Connect, ett socialt filter där lyssnare kan ta del av videoklipp, foton, ljudklipp och annat från olika artister de väljer att följa. Det tredje benet är en livesänd radiotjänst.

Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera