Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify
Izettle vs. Square-samarbete
Svenska Izettle har under fem år lanserat sina portabla kortläsare i nio länder. Bolaget har drivits med stora förluster för att expandera snabbt (166 miljoner i förlust år 2013). Så sent som i maj i år anpassade Izettle kortläsarna för att stödja betalningar med Apple Pay. När Apple i måndags kväll meddelade att de inleder ett samarbete med betalföretaget Square var det därför ett hårt slag mot Izettle.
Apple-samarbetet innebär att Square kommer att skicka ut 250 000 kortäsare gratis under hösten. Kortläsarna har stöd för Apple Pay och betalning med chipkort. Möjligheten att betala med chipet på betalkortet har varit något som gjort Izettle unikt och gett bolaget ett försprång i Europa. Nu ser den eran ut att gå mot sitt slut, även om det fortfarande finns tekniska skillnader som gör att Squares produkter ännu inte fungerar på Europamarknaden.
Hur många som använder Izettles kortläsare är inte känt men det handlar om över 100 000 användare i Sverige och 100 000-tals i övriga länder. Med en aggresiv lansering kan Apple och Square snabbt vara ikapp. Det bör leda till ett priskrig som gör det ännu svårare för Izettle att visa vinstsiffror.
Truecaller vs.Apple Caller ID
Truecaller är en av den senaste tidens främsta svenska bolagssuccéer med sin app som fungerar som en global telefonkatalog och nummerpresentatör.
Nu hotas dock Truecallers affärsmodell av Apples tjänst Caller ID, som presenterades under måndagen. När ett okänt nummer ringer dig avsöker Caller ID mejlen i din inbox efter en matchning och ett namn dyker upp på skärmen. Har personen som ringer aldrig mejlat dig så fungerar tjänsten förstås inte.
De två bolagen har valt att lösa problemet med okända nummer som ringer på två helt olika sätt. Truecaller bör dock kunna söka tröst i att merparten av deras användare finns på marknadeer där Android-telefoner dominerar.
Wrapp vs. Wallet
Historien om Wrapp har varit fylld av besvikelser och missöden. Bolaget är nu inne på en ny affärsmodell, en app där användarna registrerar ett kreditkort och kan ta del av olika rabatter. I går meddelade Apple att de gör om sin app Passbook till en digital plånbok med namnet Wallet. I Wallet kan användarna registrera betalkort och, i det här fallet det viktigaste, registrera bonuskort från handlare.
Apples integration av bonuskorten kan bli en viktig nyckel till mobilbetalningarnas framgång. Nu slipper konsumenten hålla koll på en hög av bonuskort och kan istället lagra alla i mobilappen Wallet som automatiskt väljer rätt kort till rätt butik. Det är en signifikant förbättring. Och ett signifikant hot mot Wrapp.
Läs mer: De svenska riskkapitalbolagens sämsta it-investeringar
Natural Cycles vs. iOS 9 health apps
Även på hälsoområdet väljer Apple att satsa nytt. Under utvecklarkonferensen nämnde Craig Federighi, chef för Apples operativsystem, att fertilitetstjänster för kvinnor är ett prioriterat område för bolaget. Det betyder att appar som amerikanska Glow, tyska Clue och inte minst svenska Natural Cycles får akta sig.
Spotify vs. Apple Music
Få har nog missat vad lanseringen av nya Apple Music innebär för musiktjänsten Spotify. Apple Music består av tre huvudsakliga delar: en streamingtjänst, till synes snarlik Spotify både sett till innehåll och funktion, till det hör Connect, ett socialt filter där lyssnare kan ta del av videoklipp, foton, ljudklipp och annat från olika artister de väljer att följa. Det tredje benet är en livesänd radiotjänst.
Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.