Hoppa till innehållet

Marginalen köper 30 procent av Toborrow

Marginalen Banks moderbolag blir delägare i Toborrow. Samarbetet ska öka låneplattformens tillgång på kapital när bolaget siktar på snabb tillväxt. 

Sofie Lundström, vd och medgrundare för Toborrow. Foto: Pressbild.
Sofie Lundström, vd och medgrundare för Toborrow. Foto: Pressbild.

Fintechbolaget Toborrow, som erbjuder privatpersoner att låna ut pengar till företag, inleder ett samarbete med Marginalen Bank. Målet är att öka tillgången på kapital för lån till små- och medelstora företag.

Samarbetet är något överraskande då Toborrow (NTL) marknadsfört sig som låneplattform som snabbt och enkelt hjälper företag att runda bankerna och låna direkt från privatpersoner och småföretag enligt peer-to-peer-modell. 

Affärsmodellen är förenad med risk. Konkurser är ju långa processer

”Visionen har hela tiden varit att skapa en låneplattform där mindre företag kan låna pengar från alla olika typer av långivare. Det började med privatpersoner, sedan lade vi till företag och nu blir Marginalen första bank som lånar ut. Det har varit planen hela tiden”, säger Sofie Lundström, vd och medgrundare för Toborrow.

Marginalen går även in som delägare i Toborrow.

”Vi gör en nyemission där bankens moderbolag, Marginalen AB, köper aktier motsvarande 30 procent av bolaget”, säger Sofie Lundström utan att vilja avslöja summan.

Läs mer: Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion

Riskkapitalbolaget NFT Ventures (NTL) förblir största ägare i Toborrow även efter investeringen. Marginalen blir näst största ägare, följt av Toborrows tre grundare Sofie Lundström, Andreas Torstensson och Lyndon Dodd.

Avtalet markerar starten på vår tillväxtfas

Toborrow lanserade sin låneplattform 2014 och har sedan dess förmedlat cirka 52 miljoner kronor i lån till närmare 100 bolag. Plattformen behåller cirka 2–4 procent av de lånebelopp man förmedlar, vilket indikerar totala intäkter på 1–2 miljoner kronor sedan starten. Detta i ett bolag med 4 anställda och ytterligare 15 konsulter.

Hur klarar ni er med så pass låga intäkter?

”Vi har fått plattformen, alla tillstånd och alla processer på plats nu. Avtalet med Marginalen Bank markerar starten på vår tillväxtfas. Vi ska hjälpa tusentals bolag att växa och skapa jobb”, säger Sofie Lundström.

Utlåningen på Toborrow sker genom en omvänd auktion, där privatpersoner tävlar om tilldelning genom att erbjuda lån till så låg ränta som möjligt. Snitträntan ligger sedan starten på 9,3 procent. Vad den faktiska avkastningen blir på sikt återstår att se. Di Digital har tidigare rapporterat att flera av plattformens låntagare, som EMSO Group och Nordic Bike, ansökt om konkurs.

Läs mer: Här är problembolagen som tynger Toborrow

”Affärsmodellen är ju förenad med risk. Konkurser är ju långa processer, men vi ligger på konkursförvaltarna och håller våra användare informerade löpande om hur mycket pengar vi lyckas få tillbaka. Den enda konkursen som vi är klara med fick vi tillbaka 97 procent av kapitalet på”, säger Sofie Lundström.

Hon säger sig vara bekväm med risknivån och lovar även bättre statistik kring Toborrows kreditförluster allteftersom fler konkurserna reds ut.

Utöver utlåningskapital innebär samarbetet att Toborrow och Marginalen Bank ska utveckla nya tjänster för att ytterligare etablera peer-to-peer marknaden i Sverige.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera