Hoppa till innehållet

Marshall-telefonen en miljonförlust för Zound

Zounds Marshall-telefon går betydligt sämre än väntat, enligt nya siffror som Di Digital har tagit del av. Men storägaren Telia försvarar affären och utökar sitt innehav.

Pernilla Ekman är vd för Zound Industries.
Pernilla Ekman är vd för Zound Industries.Foto: Press

Hårdvarubolaget Zound Industries (NTL), känt för sina Marshall-stämplade ljudprodukter och hörlursmärket Urbanears, värderades vid en nyemission i fjol till nära 1 miljard kronor.

I år väntar sig bolaget nå en omsättning på 1 miljard kronor, främst tack vare företagets hörlurar och högtalare.

För telefonen går det desto sämre, vilket Di Digital tidigare har kunnat rapportera. Nu framkommer det fler detaljer om Zound Industries mobilförsäljning.

Läs mer: Brittisk baron blir delägare i Zound Industries

Medan målet för 2015 ska ha varit 50 000 sålda telefoner har bolaget i dagsläget sålt knappt 17 000, enligt bolagets vd Pernilla Ekman.

Dessutom går bolaget back på affären, enligt uppgift till Di Digital. I juni sålde Zound Industries telefoner för totalt 6,5 miljoner kronor.

Bolaget hade väntat sig att telefonförsäljningen skulle generera en vinst på 2 Mkr men i själva verket gick bolaget back 1 Mkr på affären. Detta på grund av låga marginaler i försäljningen till telekombolaget Dialect, som stod för den största delen av försäljningen.

Tidigare i år rapporterade Zound Industries smartphonebolag rörelseförluster för 2015 på 6 Mkr.

Telefonaffären går ”inte så bra som vi hade hoppats”, säger Pernilla Ekman i en skriftlig kommentar. Snart avgör bolaget huruvida man ska utveckla en ny generation av Marshall-telefonen eller inte, säger hon.

”Vi håller just nu på med ett strategiarbete för att bestämma vad Zound Industries ska satsa på och inte i framtiden. Detta kommer att vara en del av det beslutet.”

Storägaren Telia (NTL) investerade 30 Mkr i Zound 2014 och var operatörspartner när bolaget utvecklade sin telefon. Telias Nils Granath (NTL), som sitter i Zounds styrelse, ångrar inte projektet.

”Man måste investera under en längre tid. Det handlar inte om ett Apple som startar från scratch och slår ut Samsung”, säger han.

Telia hade initialt en post i Zound Industries på 7 procent av aktierna, men har nu utnyttjat optionen att öka ägarandelen. I dag uppgår innehavet till 12,5 procent, uppger Telia.

Zound Industries övriga verksamhet verkar dock gå enligt plan. I juni sålde man hörlurar och högtalare för 74 Mkr, vilket antyder att bolaget kan nå det utsatta målet på 1 miljard kronor i omsättning i år.

”Vi kommer, som det ser ut nu, att göra ett nytt rekordår och har flera spännande nyheter som släpps under hösten”, säger Pernilla Ekman.

Nyligen tappade Zound Industries både sina sälj- och finanschefer till leverantören Audio Pro. Bolaget letar efter ersättare, säger Pernilla Ekman.

Läs mer: Tunga avhopp drabbar svenska succébolaget

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera