Hoppa till innehållet

Massive-chefen: "Kommer att göra regionen rikare"

Spelstudion Massive Entertainment har fått ett miljarduppdrag – att göra spel av filmsuccén Avatar. Kontraktet innebär att Massive säkrar spelutveckling under närmare tio års tid och en rejäl expansion i Malmö.  

David Polfeldt, vd för Massive Entertainment. (Bilden är ett montage. David Polfeldt befinner sig fortfarande på jorden.)
David Polfeldt, vd för Massive Entertainment. (Bilden är ett montage. David Polfeldt befinner sig fortfarande på jorden.)

”Det är roligt på alla sätt, både som fanboy och som vd för spelstudion”, säger David Polfeldt.

Nyheten om samarbetet mellan Massive Entertainment och regissören James Cameron och producenten Jon Landau presenterades på tisdagen på spelmässan Game Developers Conference i San Francisco.

Läs mer: Massive landar storkontrakt - ska göra spel av Avatar

Kontraktet har föregåtts av ett långt förarbete. Det första mötet med James Camerons produktionsbolag Lightstorm Entertainment hölls redan 2013. David Polfeldt beskriver det som en försiktig resa med ett långsiktigt relationsbygge och att såväl James Cameron som Jon Landau letat efter en mycket speciell partner som skulle kunna göra ett spel som utspelar sig på Pandora, den vackra men farliga månen i James Camerons världsberömda film.

”De ville ha ett team med en specifik uppfattning om sagoberättandets roll i samhället. De kommande Avatar-filmerna ska bli kronan på James Camerons karriär och det har varit långa, djupa och tekniska diskussioner”, säger David Polfeldt. 

Läs mer: Speljätten Massive köper ett helt kvarter i Malmö

Avatar hade världspremiär i december 2009. Med en budget på omkring 237 miljoner dollar blev Avatar en av världens genom tiderna dyraste filmer. Men med över 2,7 miljarder dollar i intäkter har Avatar också blivit den mest inkomstbringande filmen hittills. 

Att Avatar skulle få flera uppföljare har varit känt under några år, men fram till förra våren har det varit oklart när de skulle släppas. Då avslöjade James Cameron att den första uppföljaren skulle släppas 2018 och att de resterande tre filmerna släpps 2020, 2022 och 2023. Det innebär att det ska släppas lika många spel, som alla ska utvecklas i Malmö.

Det här är ett projekt som vi kan få arbeta med i 8 till 10 år

För Massive betyder kontraktet på kort sikt att spelstudion får ett väldigt stort rekryteringsbehov. I dag har Massive 400 anställda och enligt David Polfeldt behöver man växa med 150-200 personer de kommande två åren. På lång sikt innebär de fyra filmerna ett långsiktigt arbete även med spelprojektet.

”Det här är ett projekt som vi kan få arbeta med i 8 till 10 år och det är unikt för spelbranschen. Normalt jobbar man med tajta deadlines och gör kompromisser på vägen, men här kommer vi inte att acceptera dåliga manuslösningar eller genvägar – det vore otroligt kontraproduktivt”, säger David Polfeldt.

”Lightstorm är lika besatta av små detaljer som vi är och vi kommer att ha höga kvalitetskrav på oss. Men jakten på perfektion blir möjlig nu när vi har en så pass lång tidshorisont att jobba med."

Vi har varit intresserade av att nå ett partnerskap med de bästa i Hollywood

Utvecklingen av spelen bygger på ett samarbete mellan Massive, Lightstorm Entertainment och Fox Interactive och baserar sig inte på en affär där spelbolaget köper en licens för att göra ett spel av en film. 

”För oss har det varit väldigt viktigt att vi inte bara bygger ett dockhus åt någon annan och realiserar deras värld. Vi har varit intresserade av att nå ett partnerskap med de bästa i Hollywood och få tillgång till Pandora”, säger David Polfeldt. 

Även om Massive i viss mån jobbar i takt med de kommande Avatar-filmerna så ger samarbetet spelstudion stor frihet.

”Vi behöver inte återskapa filmerna och det kan finnas helt andra stammar eller berättelser i spelet. Det kan lika gärna bli så att spelen påverkar detaljer i filmerna och det gör projektet oerhört spännande."

David Polfeldt berättar om ett speciellt ögonblick som han i efterhand har insett kan ha spelat stor roll för att han och Massive hamnade på rätt våglängd för Landau och Cameron.

”Första gången vi kom till deras filmstudio i Los Angeles så visade Jon Landau ett flygfoto på deras gigantiska inspelningsstudio och jag kommenterade solcellerna de satt upp på taket. Det var en spontan kommentar, men det blev en brytpunkt för honom. Folk brukar vanligtvis fråga om filmstudions storlek, om kostnader och om kändisar men jag var mest intresserad av solcellerna och uttryckte att det var coolt att göra en sån investering. Då insåg de att vi var personer som ser saker på ett liknande sätt.”

För nästan exakt ett år sedan släppte Massive Entertainment, efter flera års arbete, jättespelet ”The Division”. Spelet, som utspelar sig på ett Manhattan lamslaget av en virusepidemi, var en av ägarbolaget Ubisofts största satsningar för året – och sägs ha varit helt avgörande för Massive Entertainments framtid.

De första fem dagarna efter lansering drog The Division in totalt 2,7 miljarder kronor, enligt tidigare siffror från Ubisoft. The Division använder sig av Malmöstudions egenutvecklade spelmotor Snowdrop och det ska spelet som baserar sig på Avatar också göra. 

Förra året köpte Massive ett helt kvarter på Möllevången i Malmö

”Det har varit min målmedvetna strategi för Massive att ha två storleksmässigt likvärdiga projekt baserat på samma teknologiska kärna. Det är så jag tror att man bäst driver en spelstudio. Spelprojekt är en berg- och dalbana och om hela studion inte behöver åka i samma vagn så får studion bättre balans."

Förra året köpte Massive ett helt kvarter på Möllevången i Malmö som ska bli företagets nya kontor. I efterhand kan David Polfeldt berätta att man gjorde köpet för att kunna växa tillräckligt mycket för att klara av att göra de kommande spelen. 

Malmö och Skåne är redan en stark spelregion, men David Polfeldt tror att det klustret nu kommer att växa sig ännu starkare. 

”Det kommer inte enbart att bygga på Massives framgångar, men vi kommer att locka till oss en viss typ av kompetens. Det kommer att skapa en viss pollinering som kanske inte är avsiktlig, men som kommer att göra regionen rikare."

Läs även: David Polfeldt vill knyta samman Malmö och minska utanförskapet

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera