Hoppa till innehållet

Mathem anställer 150 och siktar på börsen

Livsmedelstjänsten Mathem anställer personal på löpande band och skjuter upp sitt lönsamhetsmål till nästa år. Bolagets kassa på 200 Mkr ska räcka fram till en börsnotering om "några år", enligt huvudägaren Verdane Capital.

Matig satsning. Jakob Tolleryd, styrelseledamot, och Tomas Kull, vd och grundare av Mathem.se tokanställer personal just nu.
Matig satsning. Jakob Tolleryd, styrelseledamot, och Tomas Kull, vd och grundare av Mathem.se tokanställer personal just nu.Foto: Jesper Frisk

Livsmedelstjänsten Mathem.se växer i raketfart och tokanställer personal. Bara under september rekryterades 148 personer: 101 vid lagret i Bromma, 10 vid lagret i Göteborg och 37 förare för att köra Mathems bilar.

”Vi växer och måste erbjuda en bra tjänst till kunderna. Samtidigt förlorade vi många unga medarbetare i samband med skolstarten”, säger Staffan Mörndal, ägaransvarig för Mathem på huvudägaren Verdane Capital.

Mathem har cirka 700 medarbetare idag och Verdane Capitals sjunde fond äger 40 procent av bolaget.

Matkassor kan vara mer lönsamma. Men det finns redan över 100 matkassebolag i Sverige. Inträdeshindren är större i vår bransch.

Som DI Digital rapporterat tidigare investerade den danska nätmodekungen Anders Holch Povlsen i juli kring 207 Mkr i Mathem, i en affär som värderade bolaget till 1,25 miljarder kronor. Povlsen har sedan dess även köpt fler befintliga aktier och äger idag cirka 20 procent av bolaget.

Andra storägare är bolagets grundare Tomas och Karolin Kull, H&M:s vd Karl-Johan Persson, finansmannen Erik Mitteregger och Stefan Krook, vd på Kivra och grundaren bakom Glocalnet och Godel.

”Vår plan var ursprungligen att ta in 50-100 Mkr i år. Men vi hade många intressenter och det slutade med att vi tog in över 200 Mkr. Vi har nu inga planer på att ta in mer pengar eller sälja bolaget. Vår plan är istället att börsnotera bolaget om några år i Stockholm”, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital.

Börsplanerna bygger på förväntningar om explosiv tillväxt de kommande 20 åren.

”Vi tror att 30 procent av livsmedelsbranschen kommer att finnas på nätet om 10-20 år. I Sverige är marknadsandelen bara 1 procent idag, mot 5 procent för England som kommit längre än oss. Mathem är den största spelaren på marknaden för plockvaror och går förmodligen om det ledande matkassebolaget, Linas Matkasse i år sett till månatlig omsättning i Sverige”, säger Staffan Mörndal och spår en omsättning på kring 800 Mkr för 2015.

I fjol omsatte Mathem 454 Mkr och redovisade en förlust på 104 Mkr. Det kan jämföras med konkurrenten Linas Matkasse som samma år omsatte 680 Mkr med en vinst på 1,4 Mkr samma år.

När Di intervjuade vd Thomas Kull i slutet av april sa han att bolaget siktade på breakeven i oktober eller november i år. Men den danska investeringen har fått ägarna att skjuta upp detta.

”Vi har gjort om planen och räknar med att passera till positivt resultat först nästa år. Men vi kommer ha en betydligt lägre förlust 2015 än i fjol. Resultatet fram till idag ligger faktiskt 10 Mkr över budget”, säger Staffan Mörndal.

Mathems erbjudande går ut på att ta emot livsmedelsbeställningar på nätet som plockas ihop i egna lager och körs hem direkt till kunderna. Huvudkonkurrenterna är Mat.se och Coop Online.

”Matkassar kan vara mer lönsamma. Men det finns redan över 100 matkassebolag i Sverige och marknadspotentialen för matkassar är en bråkdel av marknaden för lösplock medan inträdeshindren är betydligt större i vår bransch”, slår Staffan Mörndal fast.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera