Hoppa till innehållet

Mathems lyxiga växtvärk - tvingas avvisa sena kunder

Mathem omsatte 720 Mkr under 2015 och är därmed större än Linas Matkasse i Sverige. Tillväxten är så hög att man just nu tvingas stänga butiken redan klockan halv nio vissa kvällar.

Håll i hatten! Jakob Tolleryd, styrelseledamot, och Tomas Kull, vd och grundare av Mathem.se växer fortare än plannerat just nu.
Håll i hatten! Jakob Tolleryd, styrelseledamot, och Tomas Kull, vd och grundare av Mathem.se växer fortare än plannerat just nu.Foto: Jesper Frisk

Mathem är livsmedelsbolaget som lockat till sig några av Nordens tyngsta investerare. Vid sidan av huvudägaren Verdane Capital har man fått in investerare som den danska modekungen Anders Holch Povlsen, H&M:s vd Karl-Johan Persson, Glocalnetmiljonären Stefan Krook och finansmannen Erik Mitteregger, som nyligen tog över som ordförande i styrelsen.

Hittills kan ägarna glädjas åt en hissnande tillväxt. Enligt bolagets preliminära siffror steg omsättningen med dygt 60 procent till 720 Mkr kronor under 2015.

Läs mer: Maktskifte i Mathem

”Vi är störst i Sverige när det gäller försäljning av livsmedel på nätet. Linas Matkasse går bra i Norge och är kanske större totalt sett. Men i Sverige är vi störst enligt alla siffror och indikationer jag tagit del av”, säger Tomas Kull, vd och bolagets tredje största ägare.

Men den snabba tillväxten har sitt pris. Förlusten uppgick till 104 Mkr 2014. Och även i fjol var förlusten ansenlig.

”Förlusten landar på cirka 85 Mkr för 2015. Orsaken är att vi växer snabbare än planerat. Vi hade mycket övertid i vårt plocklager i fjol”, säger Tomas Kull.

Även 2016 har börjat lite ”för bra”. Tillväxten ligger 10 procent över förväntningarna, enligt Tomas Kull. Mathem tvingas nu tacka nej till de kunder som loggar in allt för sent på kvällen.

”Just nu tvingas vi stänga butiken halv nio på kvällen”, säger Tomas Kull.

Han menar dock att problemet är temporärt då Mathem rekryterar personal i mycket snabb takt. Under 2016 spår han en omsättning för Mathem på över en miljard och lönsamhet mot slutet av året.

”Omsättningen kommer att passera miljardstrecket i år och vi ska vara lönsamma på månadsbasis mot slutet av året”, säger han.

En börsnotering kan bli aktuell först om 2-3 år.

”Just nu talar styrelsen om att gå till börsen under 2018”, säger han.

Läs mer: Mathem anställer 150 och siktar på börsen

Vad står bakom den starka efterfrågan? Enligt Tomas Kull är den främsta orsaken att nöjda kunder berättar för sina vänner. Vidare växer plockvaror och färdiga recept just nu snabbare än matkassor, då allt fler kunder värdesätter att själva kunna sätta ihop sin egen matkasse. Då ska nämnas att Mathem erbjuder både färdiga matkassaor och färdiga recept i samarbete med Tasteline, matsajten som man köpte från mediebolaget Schibsted 2012.

”Vi har tagit fram ett nytt recept-koncept som gör det ännu enklare plocka ihop sin egen veckomeny. Matkassorna har en svagare ökning än recepten och lösplocket just nu. Fler vill planera sin egen matkasse”, säger vd:n.

Mathems fem största ägare:
Verdane Capital – ca 40 procent
Anders Holch Povlsen (via bolag) – ca 20 procent
Familjen Kull (via bolag) – ca 15 procent
Karl-Johan Persson (via bolag) – ca 10 procent
Erik Mitteregger (via bolag) – ca 5 procent

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera