Hoppa till innehållet

Matkassens uppfinnare: ”Tufft att vara ensam ägare”

Middagsfrids grundare Kicki Theander blir av med sitt livsverk när hon säljer sitt matkassebolag till Axfood. ”Jag har ju varit ensam ägare under en tid och det är ganska tufft”, säger matkasse-pionjären i en intervju med Di Digital.

Middagsfrids grundare Kicki Theander.
Middagsfrids grundare Kicki Theander.Foto: Jesper Frisk

Kicki Theander grundade Middagsfrid redan 2007 och var då först i världen med att erbjuda en prenumerationstjänst med färdigpackade, planerade matkassar levererade direkt till dörren. 

”Vi var lönsamma redan första året och har aldrig behövt ta in riskkapital”, säger Kicki Theander, som från början drev bolaget med sin man Victor Theander.

Han gick tragiskt nog bort i cancer i fjol, vilket Kicki Theander talat ut om i pressen.

”Han skämtade in i det sista. Hade ingen ångest, ingen rädsla”, sa hon till Expressen i juli 2016.

Paret Theanders koncept imiterades snabbt av bolag som Linas Matkasse och tyska Hellofresh, som med hjälp av externa investerare vuxit sig betydligt större än Middagsfrid. 

Läs mer: Hellofresh och Delivery Hero närmar sig börsen

När Kicki Theander nu säljer sitt livsverk till Axfood äger hon 100 procent av bolaget. 

”Vi har samarbetat med Axfood ganska länge och det här känns som ett naturligt nästa steg. Jag har ju varit ensam ägare under en tid och det är ganska tufft”, säger hon.

Situationen i branschen ändrats med hårdnad konkurrens.

Köpesumman är hemlig. Men Middagsfrid uppges ha haft en omsättning på 75 miljoner kronor i fjol och ett resultat kring nollan. 

Axfood köpte i fjol Mat.se för 554 miljoner kronor. Köpesumman var drygt två gånger bolagets senaste årsomsättning. Om man värderar Middagsfrid efter samma multipel borde värderingen således landa på cirka 150 miljoner kronor.

Men enligt en källa till Di Digital rör det sig dock om en betydligt mindre summa än så. Och enligt uppgifter till branschtidningen Breakit betalar Axfood cirka 20 miljoner kronor för bolaget. Det är långt under den prislapp på 100 miljoner kronor som Middagsfrid, enligt Breakit, väntades säljas för redan 2015.

Middagsfrid har i dag ett 20-tal anställda och levererar matkassar till kunder på cirka 300 orter runt om i Sverige. Bolaget har ett kontor, med provkök, i Stockholm.

”Situationen i branschen ändrats med hårdnad konkurrens. Att bli uppköpt av en större aktör är jättebra för oss eftersom vi har varit farligt små”, säger Kicki Theander.

Hon jobbar vidare på Middagsfrid där hon ska ansvara för affärsutveckling och kommunikation med pressen. Hon ska även ingå i Middagsfrids ledning och styrelse.

”Jag brinner för matkvalité och det är den typen av frågor jag vill fokusera på och samtidigt hjälpa människor att äta bättre”, säger hon.

Enligt Kicki Theander kommer Axfoods förvärv av Middagsfrid även kunna addera nya tjänster och ett bredare utbud för både Axfoods och Middagsfrids kunder.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera