Igår kunde Di Digital berätta om det nya företaget Starship, som vill förändra e-handeln med hjälp av automatiska leveransrobotar.
Även i Sverige görs intressanta – om än kanske inte lika radikala – försök med nya typer av e-handelsleveranser.
I Göteborg testar Volvo och e-handlaren mat.se nu den nya tjänsten Volvo In-car Delivery. Tjänsten bygger på en "digital nyckel" som budet från mat.se använder för att öppna bakluckan på din Volvo. Bilens ägare beställer varor på nätet, får ett meddelande om att varorna har levererats och kan sedan helt enkelt köra hem med dem.
För att hålla kylan används en nyutvecklad fryskasse från det svenska bolaget Ifoodbag, en vattentät kasse som ska kunna hålla livsmedel frysta i upp till 24 timmar.
Tanken är att tjänsten ska låta Volvo-ägare slippa handla på väg hem från jobbet, till exempel.
"Det är också positivt ur ett hållbarhetsperspektiv då vi kommer att köra ännu kortare sträckor mellan leveranserna", säger Måns Danielson, vd på mat.se.
Volvo In-car Delivery erbjuds i sitt första skede till förare i Göteborgsområdet som prenumererar på tjänsten Volvo On Call, men den kommer att erbjudas i övriga Sverige och andra länder senare.