Hoppa till innehållet

Mat.se: "Vi är snart lönsamma"

Den börsnoterade e-handlaren mat.se växte kraftigt under årets första tre månader. Bolaget lovar nu lönsamhet snabbare än man tidigare räknat med. 

Mat.se-koncernen, som även driver receptsajten Kokaihop och leveransbolaget Cold cargo, redovisar en omsättning på 73,9 Mkr för årets tre första månader. Det är en ökning med 48 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

Rörelseresultatet på EBITA-nivå, alltså före räntor, skatt och nedskrivningar, landar på minus 14.9 Mkr, att jämföra med minus 10,6 Mkr under motsvarande period i fjol. 

Vd Måns Danielson är dock stärkt av den kraftiga omsättningsökningen. Han lovar nu lönsamhet snabbare än vad bolaget tidigare har räknat med:

"Det är fortfarande många som ifrågasätter om e-handel för dagligvaror med hemleverans kan bli lönsamt. Detta kvartalet visar med all tydlighet att modellen är hållbar", skriver han i en kommentar till resultat.

Mat.se-koncernen räknar nu med att leverera en EBITA-marginal på mellan 7 och 10 procent vid en omsättning på 350 Mkr i en av sina regioner. Enligt tidigare prognos behövde man en omsättning på 400 Mkr för att nå motsvarande marginal, och då borträknat marknadsföringskostnader.

För hela koncernen kvarstår målet om ett positivt resultat vid en omsättning på 600 Mkr. 

I Göteborg, bolagets hemkommun, har mat.se varit lönsamt de senaste två månaderna, enligt kvartalsrapporten. Bolaget räknar med en EBITA-vinstmarginal på 1 Mkr i Göteborg under årets andra kvartal. 

Di Digital har tidigare uppmärksammat mat.se:s samarbete med Volvo, som innebär att kunder kan få sina matkassar levererade direkt till bilens baklucka. 

Klart är dock att bolaget som helhet fortfarande är en liten spelare jämte konkurrenterna. Den privatägda Mathem-koncernen, med siktet inställt på en börsnotering under 2018, omsatte exempelvis 720 Mkr under 2015, dock med en förlust på 85 Mkr. 

Marknaden för matleveranser på nätet växte kraftigt under 2015 och ökningen väntas fortsätta, enligt siffror från HUI Research.  Samtidigt storsatsar flera traditionella aktörer på området, bland dem ICA-koncernen och Axfood, med varumärken som Willys och Hemköp.

Läs även: Nu ska ICA leverera mat direkt till ditt kylskåp

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera