Mat.se-koncernen, som även driver receptsajten Kokaihop och leveransbolaget Cold cargo, redovisar en omsättning på 73,9 Mkr för årets tre första månader. Det är en ökning med 48 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Rörelseresultatet på EBITA-nivå, alltså före räntor, skatt och nedskrivningar, landar på minus 14.9 Mkr, att jämföra med minus 10,6 Mkr under motsvarande period i fjol.
Vd Måns Danielson är dock stärkt av den kraftiga omsättningsökningen. Han lovar nu lönsamhet snabbare än vad bolaget tidigare har räknat med:
"Det är fortfarande många som ifrågasätter om e-handel för dagligvaror med hemleverans kan bli lönsamt. Detta kvartalet visar med all tydlighet att modellen är hållbar", skriver han i en kommentar till resultat.
Mat.se-koncernen räknar nu med att leverera en EBITA-marginal på mellan 7 och 10 procent vid en omsättning på 350 Mkr i en av sina regioner. Enligt tidigare prognos behövde man en omsättning på 400 Mkr för att nå motsvarande marginal, och då borträknat marknadsföringskostnader.
För hela koncernen kvarstår målet om ett positivt resultat vid en omsättning på 600 Mkr.
I Göteborg, bolagets hemkommun, har mat.se varit lönsamt de senaste två månaderna, enligt kvartalsrapporten. Bolaget räknar med en EBITA-vinstmarginal på 1 Mkr i Göteborg under årets andra kvartal.
Di Digital har tidigare uppmärksammat mat.se:s samarbete med Volvo, som innebär att kunder kan få sina matkassar levererade direkt till bilens baklucka.
Klart är dock att bolaget som helhet fortfarande är en liten spelare jämte konkurrenterna. Den privatägda Mathem-koncernen, med siktet inställt på en börsnotering under 2018, omsatte exempelvis 720 Mkr under 2015, dock med en förlust på 85 Mkr.
Marknaden för matleveranser på nätet växte kraftigt under 2015 och ökningen väntas fortsätta, enligt siffror från HUI Research. Samtidigt storsatsar flera traditionella aktörer på området, bland dem ICA-koncernen och Axfood, med varumärken som Willys och Hemköp.