Hoppa till innehållet

Matsvinnsappen Karma tar in över 30 miljoner för expansion i Europa

Matsvinnsappen Karma tar in mellan 30-40 miljoner kronor i en ny runda. Investeringen från Eventures och Eequity ska ta bolaget ut i Europa.

Karmas grundarteam. Från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.
Karmas grundarteam. Från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.

Matsvinnsappen Karma har tidigare tagit in 7 miljoner kronor från bland andra Niklas Adalberths Norrsken Foundation (NTL), Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Spotify-veteranen Sophia Bendz (NTL) samt flera svenska affärsänglar.

Nu tar bolaget in en större runda på mellan 3-4 miljoner euro, motsvarande 30-40 miljoner kronor, för att lansera utomlands.  

”Det här är en jätteboost för oss. Vi ska expandera internationellt och vi håller fortfarande på att göra marknadsundersökningar för att se vilket land som passar bäst”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd för Karma (NTL).

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Karma

Hjalmar Ståhlberg Nordegren uppger att första steget mot expansion till ett EU-land kommer att ske redan i år. 

Internationella Eventures (NTL) har tidigare investerat i bland annat svenska Natural Cycles. Svenska Eequity (NTL) har haft särskilt fokus på e-handel, med bolag som Na-kd, Swissclinic och Footway i portföljen.

”Karma har på kort tid lyckats skapa en enkel och innovativ lösning på ett av världens största miljöproblem med en globalt skalbar modell. De är ett perfekt exempel på teknik som möter smarta idéer för en mer hållbar och bättre värld, och vi ser fram emot att göra den här resan med dem”, säger Christian Leybold, General Partner på Eventures, som även intar en plats i Karmas styrelse i och med investeringen.

Karma har lyckats skapa en innovativ lösning på ett av världens största miljöproblem.

”Norrsken är fortfarande aktiva investerare men vi har gjort plats för de här nya investerarna i rundan”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Läs mer: Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden

Karmas app hjälper restauranger, caféer och livsmedelsbutiker att minska sitt matsvinn genom att sälja överskottsmat till konsumenter till ett lägre pris. Karma har gått från 1 000 användare i november till över 100 000 registrerade användare idag.

Fotnot: NTL-länken i artikeln går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera