En nyhetsaggregator riktad till ungdomar 15–25 år. Eller en internationellt inriktad konkurrent till nyhetsappen Omni. Så kan man beskriva Squid.
Nyhetsappen grundades för två år sedan av Johan Othelius. Han har en bakgrund från Bonnier, där han bland annat varit upplageansvarig på Dagens Nyheter och ansvarig för digitala medier på Expressen.
Vi planerar att ta in ytterligare 10-15 miljoner kronor.
Squid är i sin tur en vidareutveckling av teknikplattformen Njuice, som startades av Andreas Thorstensson och Oscar Stibeck. De har sedan gått vidare och är idag partners på EQT Ventures respektive True Global Ventures.
Läs mer: Nybilade EQT Ventures tar in 4,6 miljarder kronor
Under våren har Squid lanserats i Italien, Frankrike och Polen där den snabbt stigit på topplistorna.
”I förra veckan var vi näst mest nedladdade nyhetsapp i App Store i Italien. Endast Twitter låg före, och Corriere della sera låg trea. I Polen ligger vi sexa på Android inom samma kategori”, säger Johan Othelius.
Parallellt med lanseringen tog Squid även in 2,5 Mkr i riskkapital från en rad affärsänglar och medieprofiler. Tre av dem är Patrick Svensk, tidigare tv-boss på Zodiak och MTG, Joachim Berner, tidigare vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, samt Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3. Samtliga dessa tre sitter nu i Squids styrelse.
”Squid är en unik app som på ett enkelt och effektivt sätt kan öka den digitala nyhetsläsningen framförallt bland yngre. Dessutom finns en enkel geografisk skalbarhet”, säger Joachim Berner.
Läs mer: Joachim Berner sätter sig i Eniros styrelse
Under sommaren och hösten hoppas han ta in mer pengar för att finansiera denna expansion.
”Vi har velat säkerställa att tjänsten funkar på de stora språken. Nu påbörjar vi en finansieringsrunda där vi planerar att ta in 10–15 miljoner kronor. Innan året är slut ska vi ha lanserat i tio länder, bland annat i Sverige”, förklarar Johan Othelius.
Intäkterna ska komma från annonser.
”Appen är gratis och vi tar inte betalt för att driva trafik. Vi har relevanta annonser, baserat på det man läser”, säger Johan Othelius.