Hoppa till innehållet

Mediocres grundare: ”Misstag att harva på med samma spel”

Spelbolaget Mediocre är ett bevis på vad spelindustrin kan leverera med små medel. Med noll anställda utöver de två grundarna gjorde bolaget 12 miljoner i vinst under fjolåret.


Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är grundarna av spelbolaget Mediocre.
Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är grundarna av spelbolaget Mediocre.Foto: Emil Malmborg

Henrik Johansson och Dennis Gustafsson lärde känna varandra i barndomen i mörkaste Småland. Där började de arbeta med dataspel. Numera bor de i Malmö där de under de senaste fem åren har släppt sju mobilspel, varav succétiteln Smash hit är den som har gått absolut bäst.

Spelet, som har laddats ned cirka 120 miljoner gånger, är den största anledningen till vinster på 10 Mkr och 12 Mkr de senaste två åren. Men resan började redan år 2011 med lanseringen av mobilspelet Sprinkle.

Läs även: Sveriges nya spelmiljonärer tackar nej till riskkapital

”När vi gjorde vårt första spel sa alla sa till oss att vi måste mjölka det här för allt det är värt. Men om vi hade fortsatt att göra det så hade vi inte gjort de andra spelen som har varit långt mer framgångsrika, som Smash hit som har slagit Sprinkle med hästlängder”, säger Henrik Johansson.

Det är ett otroligt misstag att harva på med samma spel

 

Mediocre drar in småpotatis i jämförelse med speljättar som Mojang med sitt Minecraft eller finska Rovio med Angry Birds. Dock har framförallt Angry Birds-skaparna Rovio drabbats av dalande försäljning de senaste åren. Henrik Johansson ser risker med att lägga alla ägg i en korg.

Läs även: Brakförlust för Angry Birds-skaparna

”Jag kan tycka att det är ett otroligt misstag att harva på med samma spel. Det märks hos konsumenter också. Företag som bara ser spel som någon slags inkomstkälla, då kommer det inte bli några intressanta produktioner. Det måste finnas något slags idéarbete också. Inte bara för vår egen skull utan för branschen i stort. Annars skulle alla göra kloner av Tetris och Pacman fortfarande. Det skulle vara en ganska dyster verklighet”, säger han.


Henrik Johansson, Emil Bengtsson och Dennis Gustafsson arbetar på Mediocres åttonde spel. Foto: Emil Malmborg.

Henrik Johansson och Dennis Gustafsson tänkte från början samarbeta på högst ett par spel. Nu är de inne på sitt sjätte år och arbetar på sitt åttonde spel. De har inget kontor för de föredrar att arbeta hemifrån, inga anställda förutom konsulten Emil Bengtsson som hjälper dem med design, och har heller inga ambitioner att växa i storlek.

”Vi har ju egentligen inte några utgifter förutom för oss själva så vi kan ju egentligen göra hur knäppa saker som helst. Men om du har 400 anställda och andra utgifter så är det svårare att tänka på samma sätt”, säger Henrik Johansson.


Läs även: High score för svenska spelbolag

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera