Henrik Johansson och Dennis Gustafsson lärde känna varandra i barndomen i mörkaste Småland. Där började de arbeta med dataspel. Numera bor de i Malmö där de under de senaste fem åren har släppt sju mobilspel, varav succétiteln Smash hit är den som har gått absolut bäst.
Spelet, som har laddats ned cirka 120 miljoner gånger, är den största anledningen till vinster på 10 Mkr och 12 Mkr de senaste två åren. Men resan började redan år 2011 med lanseringen av mobilspelet Sprinkle.
Läs även: Sveriges nya spelmiljonärer tackar nej till riskkapital
”När vi gjorde vårt första spel sa alla sa till oss att vi måste mjölka det här för allt det är värt. Men om vi hade fortsatt att göra det så hade vi inte gjort de andra spelen som har varit långt mer framgångsrika, som Smash hit som har slagit Sprinkle med hästlängder”, säger Henrik Johansson.
Det är ett otroligt misstag att harva på med samma spel
Mediocre drar in småpotatis i jämförelse med speljättar som Mojang med sitt Minecraft eller finska Rovio med Angry Birds. Dock har framförallt Angry Birds-skaparna Rovio drabbats av dalande försäljning de senaste åren. Henrik Johansson ser risker med att lägga alla ägg i en korg.
Läs även: Brakförlust för Angry Birds-skaparna
”Jag kan tycka att det är ett otroligt misstag att harva på med samma spel. Det märks hos konsumenter också. Företag som bara ser spel som någon slags inkomstkälla, då kommer det inte bli några intressanta produktioner. Det måste finnas något slags idéarbete också. Inte bara för vår egen skull utan för branschen i stort. Annars skulle alla göra kloner av Tetris och Pacman fortfarande. Det skulle vara en ganska dyster verklighet”, säger han.
Henrik Johansson, Emil Bengtsson och Dennis Gustafsson arbetar på Mediocres åttonde spel. Foto: Emil Malmborg.
Henrik Johansson och Dennis Gustafsson tänkte från början samarbeta på högst ett par spel. Nu är de inne på sitt sjätte år och arbetar på sitt åttonde spel. De har inget kontor för de föredrar att arbeta hemifrån, inga anställda förutom konsulten Emil Bengtsson som hjälper dem med design, och har heller inga ambitioner att växa i storlek.
”Vi har ju egentligen inte några utgifter förutom för oss själva så vi kan ju egentligen göra hur knäppa saker som helst. Men om du har 400 anställda och andra utgifter så är det svårare att tänka på samma sätt”, säger Henrik Johansson.
Läs även: High score för svenska spelbolag