Hoppa till innehållet

Mentimeter dubblar omsättningen - drar till Spanien

Den interaktiva mötestjänsten Mentimeter dubblade intäkterna under 2016. I februari åker hela teamet till Barcelona i en månad för att inspireras.

Delar av Mentimeters team: Johan Bengtsson (längst till vänster), Johnny Warström, Ludvig Axelsson, Maja Jakobsson, Niklas Ingvar, Johanna Aronsson,  Alva Rydberg och Glenice Chen.
Delar av Mentimeters team: Johan Bengtsson (längst till vänster), Johnny Warström, Ludvig Axelsson, Maja Jakobsson, Niklas Ingvar, Johanna Aronsson, Alva Rydberg och Glenice Chen.

2016 var ett bra år för Mentimeter (NTL), som utvecklar en tjänst för mötesdeltagare att tycka till i realtid under en presentation. Bolaget omsatte över 6 miljoner kronor, vilket är det dubbla jämfört med året innan.

Mentimeter har nu runt 3 500 betalande kunder, som betalar för att sätta sitt eget namn på det interaktiva presentationsverktyget. 20 procent av kunderna finns i USA.

Men verktyget används av många fler än så. Användarantalet växte med 10-15 procent per månad under förra året och landade på att totalt 6,5 miljoner har använt tjänsten i 55 länder.

”I somras gick vi om vår största konkurrent Poll Everywhere och vi är lönsamma”, säger Mentimeters vd Johnny Warström.

Under året har man anställt tre personer och har totalt tio heltidsanställda. Hittills har Mentimeter inte lagt några stora pengar på marknadsföring och måndags började den första säljaren. 

”Vi nådde lönsamhet i september 2016 och växer fortfarande med runt tio procent på alla fronter, utan att ha haft någon säljare”, säger Johnny Warström.

Ju större bolaget blir, desto svårare är det att växa lika snabbt.

Planen för året är en liknande tillväxt som i fjol, säger han, även om han alltid oroar sig över nya skarpa konkurrenter.

”Ju större bolaget blir, desto svårare är det att växa lika snabbt”, säger Johnny Warström.

När Mentimeter startades sommaren 2014 investerade affärsänglarna Lars Wiklund, Fredrik Linder, Meg Charles-Horn och Per Appelgren 3 miljoner kronor i bolaget. Sedan dess har Mentimeter levt på egna intäkter och en investering våren 2016 från Silicon Valley-acceleratorn 500 Startups på 125 000 dollar, då motsvarande runt 1 miljon kronor.

Investeringen från 500 Startups skedde i samband med att Mentimeter var med i acceleratorns program och teamet bosatte sig i San Francisco under fyra månader. I februari är det dags för dem att resa igen och den här gången ska de jobba från Barcelona i en månad.

”Vi vill inspireras ungefär på samma sätt som vi gjorde i SF. Lära känna de lokala entreprenörerna, träffa kunder och ha kul tillsammans”, säger Johnny Warström.

Läs också: Millenials och miljarder på 500 Startups

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera