Hoppa till innehållet

Microsoft investerar i svenska Pickit

Microsoft köper en andel av den svenska bildtjänsten Pickit. Bolagens samarbete började när Pickits grundare ringde Microsoft och skällde på it-jätten.

Pickits team på Gotland med medgrundaren Henrik Bergqvist, tredje från vänster i bakre raden, och marknadschefen Robert Dysell, andra från vänster i bakre raden.
Pickits team på Gotland med medgrundaren Henrik Bergqvist, tredje från vänster i bakre raden, och marknadschefen Robert Dysell, andra från vänster i bakre raden.Bild: Pickit

Den svenska bildtjänsten Pickit stänger en investeringsrunda på 4,6 miljoner dollar, knappt 42 miljoner kronor. Pengarna kommer från it-jätten Microsofts investeringsarm Microsoft Ventures, Almi Invest och två internationella investerare som vill vara anonyma.

Hur mycket Microsoft investerat av de 42 miljonerna vill Pickit inte gå ut med, men det handlar om en betydande del, enligt Robert Dysell, marknadschef på Pickit. Han vill heller inte uppge hur stor andel av aktierna i bolaget jätten nu kontrollerar.

Gotlandsbolaget Pickit, som tidigare hette Pichit.me, har utvecklat en tjänst för crowdsourcat bildmaterial som kan användas lagligt i till exempel presentationer. Bolaget har beskrivit sig som ett Spotify för bilder därför att fotograferna får betalt när bilderna används.

Medgrundarna Mathias Björkholm och Henrik Bergqvist delar på vd-posten i bolaget.

Samarbetet med Microsoft började för fyra år sedan, efter att Mathias Björkholm tagit kontakt med bolagets jurister i Sverige.

”Han ringde upp dem och skällde på dem. Han sa att ni erbjuder Powerpoint som ett visualiseringsverktyg, men ni har tagit bort den kostnadsfira bildtjänsten Clipart. Det är som att uppmana användarna till brott!” berättar Robert Dysell.

Läs mer: Genombrott för Pickit – nytt avtal med Microsoft

Efter att Microsoft fått upp ögonen för de kaxiga svenskarna gjordes Pickit till standard i Powerpoint. Våren 2016 knöts bolaget ännu närmare Microsoft, då det integrerades i Microsoft Office-paketet. Nu investerar Microsoft i bolaget för första gången.

Enligt Robert Dysell är Pickit det tjugonde bolaget i världen som Microsoft Ventures investerat i.

Hittills har Pickit fokuserat på konsumenttjänsten och vill fortsätta expandera bland världens 1,2 miljarder Office-användare. Men med det nya kapitalet ska man framför allt utveckla företagserbjudandet och rikta sig till marknads- och varumärkesavdelningar.

”Vi dödar den gamla, tråkiga bildbanken och sätter liv i den genom att distribuera den lika enkelt som Clipart. Vi skapar ett nytt sätt att arbeta med bilder i tjänstemannaföretag”, säger Robert Dysell.

Till företagen marknadsförs Pickit i första hand inte som en bildbank, utan som ett distributionsverktyg där företagen kan ladda upp sina egna bilder.

Läs mer: Så fick de Microsoft att köpa deras startup

Bolaget har börjat ta betalt för sin tjänst för några månader sedan och har än så länge ingen omsättning att tala om. Privatpersoner kan börja använda tjänsten gratis och få extrafunktioner för 2 dollar i månaden. För företagen planerar man en månadslicens som baseras på hur många anställda som använder tjänsten.

Pickit har 25 anställda och kontor i Visby och i Redmond, Washington State i USA.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera