Hoppa till innehållet

Microsoft snuvade Salesforce på Linkedin

I veckan meddelades att Microsoft köper upp jobbnätverket LinkedIn i en affär värd 26,2 miljarder dollar. Nu avslöjas att Salesforce också var intresserat av att köpa upp LinkedIn.

Marc Benioff, vd för Salesforce.
Marc Benioff, vd för Salesforce.

Uppgifterna publicerades först av Bloomberg och bekräftades senare av ingen mindre än Marc Benioff, vd för just Salesforce, i en kommentar till Recode.

Enligt Benioff granskade man LinkedIn noga och hade även anlitat Goldman Sachs som rådgivare i en potentiell affär men i slutändan lyckades man inte övertrumfa Microsoft som var beredda att betala en premie på 50 procent.

Läs mer: Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder

Microsoft betalade även i kontanter och låter LinkedIn fortsätta att drivas fristående. Intressant i sammanhanget är även uppgifter om att Microsoft ska ha försökt köpa upp Salesforce tidigare i år. Faktorer som satte stopp för den affären ska ha varit både priset och hur Salesforce verksamhet skulle integreras i Microsofts.

(Finwire)

Läs också: "Microsofts vd: Linkedin ska bli vårt sociala skikt"

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera