Nyheten om Microsofts bud på Linkedin slog ner som en bomb på måndagen. En nätt summa på 215 miljarder kronor vill it-jätten betala för det professionella nätverk. Det största uppköpet i Microsofts historia.
Läs mer: Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder
Om köpet, som först ska godkännas av amerikanska myndigheter, går igenom är det Microsofts vd Satya Nadellas första stora förvärv.
”Linkedin blir den sociala profilen i Microsofts alla tjänster”, sa Satya Nadella under ett konferenssamtal med investerare på måndagskvällen.
Han kallade Linkedins funktioner för ett socialt tyg som ska täcka tjänsterna Office 365 och affärsystemet Dynamics. Det handlar till exempel om att ett nyhetsflöde kan integreras i kalenderinnehåll och mejl. Och att man kan få information om personer och företag som kan hjälpa till med arbetet crm- och säljarbete i Dynamics.
Satya Nadella pratade också om en integration med Microsofts digitala assistent Cortana, som med hjälp av Linkedins nätverk kan ge användaren information om vilka man ska träffa.
”Innan du går in i ett möte kan Cortana berätta allt hon vet om personerna i rummet”, sa Satya Nadella.
Han använde fluffiga uttryck som att återuppfinna produktivitet och pratade om att värdet i köpet ligger i att Microsoft kan nå fler kunder. Även möjligheterna för riktad annonsering kom på tal.
Office har redan 1,2 miljarder användare och molnversionen Office 365 har 70 miljoner användare i månaden. 433 miljoner har ett konto på Linkedin, varav 105 miljoner av dem är aktiva varje månad.
”Men inget kopplas samman förrän kunden säger ja”, hävdade Satya Nadella, som svar på en fråga från en av analytikerna i konferenssamtalet.
Under samtalet förmedlade också Linkedins vd Jeff Weiner sin vision och pratade om det det han kallar ”economic graph”. Grafen innebär en digital profil av varje anställd, en digital förteckning av alla jobb som ska tillsättas samt alla jobb som finns och all digital kompetens man behöver ha för att få jobben. En stor vision, som Jeff Weiner tror kan genomföras med hjälp av Microsoft.
”Microsoft är redan djupt inbäddat i vår kundbas”, sa Jeff Weiner.
De båda vd:arna pratade om respektive bolags så kallade grafer, det vill säga de underliggande strukturerna i tjänsterna och vad som händer om de kopplas samman.
”En sammankoppling av de här graferna blir till magi när det gäller digitalt jobb”, sa Satya Nadella.
Det innebär också att Microsoft kommer ha tillgång till mer data som kan användas för öka intelligensen i de olika tjänsterna.
Även Microsofts chef för legala frågor, Brad Smith, var med under konferenssamtalet och pratade om själva affären. Han var noga med att påpeka att de båda bolagen inte konkurrerar med varandra, vilket är viktigt för att köpet ska gå igenom.
Vid årsskiftet räknar Microsoft med att kunna ta över Linkedin, som ska drivas vidare som ett fristående bolag och ledas av vd:n Jeff Weiner.
Läs även:
Kommentar: "Microsoft svingar mot Facebook"
Microsofts köp av Linkedin är ett jättekliv i riktning mot jätten Facebook, skriver Di Digitals Sven Carlsson.