Hoppa till innehållet

Microsofts vd: ”Linkedin ska bli vårt sociala skikt”

Grafer, magi och varma möten. Det var stora ord och svepande drag när Microsofts och Linkedins vd:ar pratade om det stundande uppköpet.

Linkedins vd Jeff Weiner, Microsofts vd Satya Nadella och Linkedins grundare och styrelseordförande Reid Hoffman står utanför Linkedins högkvarter i Silicon Valley.
Linkedins vd Jeff Weiner, Microsofts vd Satya Nadella och Linkedins grundare och styrelseordförande Reid Hoffman står utanför Linkedins högkvarter i Silicon Valley.Foto: Microsoft

Nyheten om Microsofts bud på Linkedin slog ner som en bomb på måndagen. En nätt summa på 215 miljarder kronor vill it-jätten betala för det professionella nätverk. Det största uppköpet i Microsofts historia.

Läs mer: Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder 

Om köpet, som först ska godkännas av amerikanska myndigheter, går igenom är det Microsofts vd Satya Nadellas första stora förvärv.

”Linkedin blir den sociala profilen i Microsofts alla tjänster”, sa Satya Nadella under ett konferenssamtal med investerare på måndagskvällen. 

Han kallade Linkedins funktioner för ett socialt tyg som ska täcka tjänsterna Office 365 och affärsystemet Dynamics. Det handlar till exempel om att ett nyhetsflöde kan integreras i kalenderinnehåll och mejl. Och att man kan få information om personer och företag som kan hjälpa till med arbetet crm- och säljarbete i Dynamics.

Satya Nadella pratade också om en integration med Microsofts digitala assistent Cortana, som med hjälp av Linkedins nätverk kan ge användaren information om vilka man ska träffa.

Cortana och Linkedin

”Innan du går in i ett möte kan Cortana berätta allt hon vet om personerna i rummet”, sa Satya Nadella.

Han använde fluffiga uttryck som att återuppfinna produktivitet och pratade om att värdet i köpet ligger i att Microsoft kan nå fler kunder. Även möjligheterna för riktad annonsering kom på tal.

Office har redan 1,2 miljarder användare och molnversionen Office 365 har 70 miljoner användare i månaden. 433 miljoner har ett konto på Linkedin, varav 105 miljoner av dem är aktiva varje månad.

”Men inget kopplas samman förrän kunden säger ja”, hävdade Satya Nadella, som svar på en fråga från en av analytikerna i konferenssamtalet.

Under samtalet förmedlade också Linkedins vd Jeff Weiner sin vision och pratade om det det han kallar ”economic graph”. Grafen innebär en digital profil av varje anställd, en digital förteckning av alla jobb som ska tillsättas samt alla jobb som finns och all digital kompetens man behöver ha för att få jobben. En stor vision, som Jeff Weiner tror kan genomföras med hjälp av Microsoft.

”Microsoft är redan djupt inbäddat i vår kundbas”, sa Jeff Weiner.

Grafer Msft och Linkedin

De båda vd:arna pratade om respektive bolags så kallade grafer, det vill säga de underliggande strukturerna i tjänsterna och vad som händer om de kopplas samman.

”En sammankoppling av de här graferna blir till magi när det gäller digitalt jobb”, sa Satya Nadella.

Det innebär också att Microsoft kommer ha tillgång till mer data som kan användas för öka intelligensen i de olika tjänsterna.

Även Microsofts chef för legala frågor, Brad Smith, var med under konferenssamtalet och pratade om själva affären. Han var noga med att påpeka att de båda bolagen inte konkurrerar med varandra, vilket är viktigt för att köpet ska gå igenom. 

Vid årsskiftet räknar Microsoft med att kunna ta över Linkedin, som ska drivas vidare som ett fristående bolag och ledas av vd:n Jeff Weiner.


Läs även:

Kommentar: "Microsoft svingar mot Facebook"

Microsofts köp av Linkedin är ett jättekliv i riktning mot jätten Facebook, skriver Di Digitals Sven Carlsson.


Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera