Hoppa till innehållet

Microsofts vd: ”Linkedin ska bli vårt sociala skikt”

Grafer, magi och varma möten. Det var stora ord och svepande drag när Microsofts och Linkedins vd:ar pratade om det stundande uppköpet.

Linkedins vd Jeff Weiner, Microsofts vd Satya Nadella och Linkedins grundare och styrelseordförande Reid Hoffman står utanför Linkedins högkvarter i Silicon Valley.
Linkedins vd Jeff Weiner, Microsofts vd Satya Nadella och Linkedins grundare och styrelseordförande Reid Hoffman står utanför Linkedins högkvarter i Silicon Valley.Foto: Microsoft

Nyheten om Microsofts bud på Linkedin slog ner som en bomb på måndagen. En nätt summa på 215 miljarder kronor vill it-jätten betala för det professionella nätverk. Det största uppköpet i Microsofts historia.

Läs mer: Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder 

Om köpet, som först ska godkännas av amerikanska myndigheter, går igenom är det Microsofts vd Satya Nadellas första stora förvärv.

”Linkedin blir den sociala profilen i Microsofts alla tjänster”, sa Satya Nadella under ett konferenssamtal med investerare på måndagskvällen. 

Han kallade Linkedins funktioner för ett socialt tyg som ska täcka tjänsterna Office 365 och affärsystemet Dynamics. Det handlar till exempel om att ett nyhetsflöde kan integreras i kalenderinnehåll och mejl. Och att man kan få information om personer och företag som kan hjälpa till med arbetet crm- och säljarbete i Dynamics.

Satya Nadella pratade också om en integration med Microsofts digitala assistent Cortana, som med hjälp av Linkedins nätverk kan ge användaren information om vilka man ska träffa.

Cortana och Linkedin

”Innan du går in i ett möte kan Cortana berätta allt hon vet om personerna i rummet”, sa Satya Nadella.

Han använde fluffiga uttryck som att återuppfinna produktivitet och pratade om att värdet i köpet ligger i att Microsoft kan nå fler kunder. Även möjligheterna för riktad annonsering kom på tal.

Office har redan 1,2 miljarder användare och molnversionen Office 365 har 70 miljoner användare i månaden. 433 miljoner har ett konto på Linkedin, varav 105 miljoner av dem är aktiva varje månad.

”Men inget kopplas samman förrän kunden säger ja”, hävdade Satya Nadella, som svar på en fråga från en av analytikerna i konferenssamtalet.

Under samtalet förmedlade också Linkedins vd Jeff Weiner sin vision och pratade om det det han kallar ”economic graph”. Grafen innebär en digital profil av varje anställd, en digital förteckning av alla jobb som ska tillsättas samt alla jobb som finns och all digital kompetens man behöver ha för att få jobben. En stor vision, som Jeff Weiner tror kan genomföras med hjälp av Microsoft.

”Microsoft är redan djupt inbäddat i vår kundbas”, sa Jeff Weiner.

Grafer Msft och Linkedin

De båda vd:arna pratade om respektive bolags så kallade grafer, det vill säga de underliggande strukturerna i tjänsterna och vad som händer om de kopplas samman.

”En sammankoppling av de här graferna blir till magi när det gäller digitalt jobb”, sa Satya Nadella.

Det innebär också att Microsoft kommer ha tillgång till mer data som kan användas för öka intelligensen i de olika tjänsterna.

Även Microsofts chef för legala frågor, Brad Smith, var med under konferenssamtalet och pratade om själva affären. Han var noga med att påpeka att de båda bolagen inte konkurrerar med varandra, vilket är viktigt för att köpet ska gå igenom. 

Vid årsskiftet räknar Microsoft med att kunna ta över Linkedin, som ska drivas vidare som ett fristående bolag och ledas av vd:n Jeff Weiner.


Läs även:

Kommentar: "Microsoft svingar mot Facebook"

Microsofts köp av Linkedin är ett jättekliv i riktning mot jätten Facebook, skriver Di Digitals Sven Carlsson.


Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera