Hoppa till innehållet

Migranter i USA sätter ny fart på Rebtel

Tusentals frilansande säljare i USA har satt ny fart på ett välkänt svenskt techbolag. Rebtels nya fästen är i de kubanska kvarteren i Miami och bland nigerianska migranter i Texas.

Tusentals frilansande säljare i USA har satt ny fart på ett välkänt svenskt techbolag. Rebtels nya fästen är i de kubanska kvarteren i Miami och bland nigerianska migranter i Texas. Foto: Press/Ruvan Wijesooriya
Tusentals frilansande säljare i USA har satt ny fart på ett välkänt svenskt techbolag. Rebtels nya fästen är i de kubanska kvarteren i Miami och bland nigerianska migranter i Texas. Foto: Press/Ruvan Wijesooriya

Rebtel grundades 2006 som ett webbaserat telefonkort som gick att använda via telefoner utan data. Grundarna Hjalmar Winbladh och Johan Lindroths lockade tidigt till sig riskkapital från Benchmark och Index Ventures.

Men tillväxten mattades av och datan som behövdes för att ringa via Skype började ingå i genomsnittliga mobilabonnemang.

Sedan 2016 har dock Rebtel slagit in på en ny bana. Under ledning av fyra Kinnevik-veteraner har bolaget bytt ut 90 procent av personalstyrkan, lanserat en app och letat nya säljkanaler bortom sökord på Google.

Det var några som åkte gata upp och gata ner

Lösningen blev fysisk försäljning bland migranter i USA. De började i Miami.

”Man måste börja genom att hitta några eldsjälar för att komma igång. Så är det alltid. Man måste förstå vem kunden är”‚ säger Rebtels vd Magnus Larsson, tidigare Sverigechef på Comviq under Kinnevik-ägda Tele2.

”Det var några från bolaget som åkte gata upp och gata ner. De första aktivisterna hittade vi i Hialeya i Miami”, säger Magnus Larsson.

Läs mer: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify”

Syftet med resan var att hitta de första frilansande säljarna till den nya appen Rebtel Activist. Genom den skulle Rebtel-användare rekrytera kunder som ofta ringer till nära och kära i andra länder.

Sedan januari 2016 har cirka 10 000 säljare anslutit sig till Rebtels nätverk. De tjänar mellan 10 och 30 dollar i timmen. Den som extraknäcker kan vänta sig omkring 100 dollar i intäkter per vecka, medan den som ligger i kan få in upp till 300 dollar på en vecka.

Hittills har Rebtel Activist riktat sig till Kuba-amerikaner i Miami och till migranter från Nigeria i Houston. I nästa led vill Rebtel leta medarbetare Latino-amerikaner i Kalifornien.

”Migranter runtom i världen är antingen förbisedda eller negativt utmålade. Varumärken och produkter som riktar sig till dem ser ofta billiga ut och är dåliga eftersom man utgår från att de har lite pengar och inte har samma kvalitetskrav”, säger Magnus Larsson.

”Vi vill bygga ett varumärke och fantastiska produkter för de här två miljarder människorna.”

Läs mer: Nära att utvisas – nu delar han scen med Jane Walerud 

Rebtels försäljning i år kan öka med 20 procent, enligt bolagets ledning – delvis på grund av Rebtels så kallade aktivister.

I år söker Rebtel ytterligare riskkapital för att finansiera verksamheten. I april uppgav Rebtel att bolaget ville ta in 20 miljoner dollar, drygt 160 miljoner kronor, för att stärka sin kassa.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera