Hoppa till innehållet

Mikael Damberg: "Håller jag med? Självklart."

Spotifys utspel om de politiska tillväxthindren i Sverige får stöd – av näringsminister Mikael Damberg. 

Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister.
Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister.

Näringsministern Mikael Damberg (S) har profilerat sig som en startup-vänlig minister. Inför konferensen Sthlm Tech Fest skrev han bland annat en uppmärksammad debattartikel på Di Digital.

Läs mer: Debatt "Stockholm ska bli världens bästa startupstad"

Men Spotifys båda grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon kritiserar nu politikerna för att göra för lite för att få bukt med tillväxthindren i Stockholm.

"Vi har under de senaste åren haft massor med kontakt med politiker från Stockholms stad, riksdag och regering. Bemötandet har varit positivt, men samtidigt har inga reella förändringar skett", skriver de.

Spotify-grundarna tar upp tre konkreta problem: Bostadsbristen, personaloptionsreglerna och utbildningen av programmerare. Mikael Damberg ger Spotify delvis rätt i sin kritik. 

"Håller jag med? Självklart. Bostadssituationen i Stockholm är ett stort problem som drabbar inte bara små företag utan alla företag. Det är ett självklart tillväxthinder. Men vi har suttit vid makten i 1,5 år och man ska komma ihåg att borgerligheten lyckades minska antalet hyresrätter med 21 000 under sin tid vid makten. Nu växlar vi om politiken och riktar stöd till dem som bygger flexibla hyreslägenheter", säger han. 

Men hyresrätter med tiotals års kötid, som det är i Stockholm, är väl inte vad Spotify efterfrågar?

"Det finns diskussioner om andrahandsuthyrningen också. Men ytterst handlar det om att få en bostadsmarknad som växer i takt med befolkningsökningen."

Läs mer: Nu får Damberg enhörningarna på sig

Frågan om beskattning av personaloptioner har fått stort utrymme i media den senaste tiden. Anledningen är den skarpa kritik från näringslivet som riktats mot förslaget på nya regler. Mikael Damberg varnar för att stora ändringar kan ta lång tid. 

"Det finns de som vill ändra systemet helt och hitta ett helt annat system. Det kan man göra, och kasta förslaget i papperskorgen som Spotify säger. Men då blir det ny utredning som tar några år och då är man inne i nästa mandatperiod innan det händer något."

Vad tycker du själv om förslaget som lagts fram?

"Jag tycker att det finns poänger med att små bolag i den här utsatta fasen kan använda personaloptioner för att knyta till sig kompetens. Jag tycker att det är ett intressant förslag och att det är intressant att hitta en lösning på problematiken. Nu får vi se vad remissinstanserna säger".

Det finns en del som skulle hävda att det ni gör är "för lite, för sent". Vad säger du om det?

"Jag har full förståelse för att startupsektorn har både kortare start- och ledtid än politiken. Det skapar otålighet. Men vi jobbar på det här, jag ser det som viktigt för Sverige att bolag som Spotify fortsätter att växa här. Sen är det helt naturligt att Spotify liksom bolag som Ericsson, Scania och Volvo också växer utanför Sverige för att kunna konkurrera på globala marknader."  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera