Hoppa till innehållet

Mikael Damberg lockar startupbolag med storkunder

Mikael Damberg bjuder unga teknikbolag till sina nya innovationsgrupper där en rad storföretag medverkar. ”Här kanske man hittar sin första kund”, säger näringsministern till Di Digital.

Näringsminister Mikael Damberg talar på Sthlm Tech Fest på tisdagen.
Näringsminister Mikael Damberg talar på Sthlm Tech Fest på tisdagen.Foto: Jesper Frisk

Näringsminister Mikael Damberg ska hålla sitt framträdande på Sthlm Tech Fest sent på tisdagen för att runda av en dag som berör hur techvärlden kan hjälpa till att lösa diverse världsproblem.

”Jag tycker det är väldigt spännande att man den här gången försöker ändra perspektivet och fokusera på samhällsutmaningar. De minsta företagen möter på något sätt de största utmaningarna. Jag tror att de behövs för det”‚ säger Mikael Damberg inför sitt framträdande.

Det är en shoutout, som jag förstår att det heter på startup-språk.

I bakfickan har näringsministern en inbjudan till unga teknikbolag att medverka i fem samverkansgrupper som ska spåna fram möjligheter till innovation och arbete inom fem områden: nya transportlösningar, inkluderande och klimatsmarta städer, life science, cirkulär och biobaserad ekonomi samt uppkopplad industri och nya material.

Mer från Tech Fest: Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”

”Om startupbolagen kontaktar oss ska vi se om det går att hitta mötespunkter mellan innovationsprogrammen och den starka startupscenen. Det är en shoutout, som jag förstår att det heter på startup-språk”, säger Mikael Damberg.

I samverkansgrupperna, som presenterades i början av september, ingår redan representanter från bolag som Ikea, Ericsson och H&M samt den högskolevärlden och olika fackliga organisationer. Även Linda Krondahl, vd för acceleratorn Stings hårdvarugren Things, medverkar.

”Det här är stora program. Det kommer inte att finnas pengar att söka”, säger Mikael Damberg.

”Men man kanske vill vara med och utvecklas ihop med de stora drakarna som vill göra stora investeringar och kanske testa en helt uppkopplad stadsdel och vad det innebär. Det kan finnas startups som har något att bidra med i det värdepaketet. Där kanske man hittar sin första kund.”


Mer från Sthlm Tech Fest:

Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Foto:
Bara en bråkdel av Klarna-grundaren Niklas Adalberths digitala välgörenhetsprojekt kommer att lyckas, säger han på scenen på Sthlm Tech Fest.

”Tyvärr – teknik kan inte rädda världen”

Foto:
Trots att hållbarhet är techbranschens nya favoritområde är de två världarna inte helt kompatibla. Di Digitals Josefin Jakobsson förklarar varför vi aldrig kommer att se ett Uber för utsläppsminskningar.

Zennström: ”Om vi inte agerar nu kommer vi se en eko-kollaps”Foto: Patrik Olsson

Det är dags att agera, och entreprenörer har en roll att spela när världen ställer om. Det är budskapet från Niklas Zennström och Isabella Lövin som inledningstalade på Sthlm Tech Fests andra dag – Solutions.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera