En dag i januari yttrade en av det svenska näringslivets mest inflytelserika personer några ord som skulle ge ringar långt bortom den lilla skidorten Davos i Schweiz. Det var Jacob Wallenberg, Investors ordförande, som i en intervju med Di medgav att svenska företag inte hade tagit digitaliseringen av samhället på tillräckligt stort allvar.
”Det är uppenbart att vi måste lägga mer tid på det här i styrelserna”, sa Jacob Wallenberg.
Läs mer: Svenska företag digitalt svaga
Näringsminister Mikael Damberg (S) tillskriver i dag uttalandet ett stort signalvärde.
”Det stora företagen erkänner nu att de var lite sena på bollen. Det tog ett tag innan de lyfte upp det här till en strategisk ledningsfunktion”, säger Mikael Damberg.
Det är företagens jobb att göra affärer och bygga sina egna affärsmodeller.
Digitaliseringen står i dag högre på dagordningen än den gjorde för ett eller två år sedan, enligt honom.
”Det har förändrats väldigt snabbt. Det här är en helt annan strategisk fråga i dag än då.”
Vilken har då politiken att spela i detta? En begränsad sådan, enligt ministern. Det ska inte vara politikens roll att möblera om i organisationsstrukturer och affärsplaner.
”Det är företagens jobb att göra affärer och bygga sina egna affärsmodeller. Man kan inte tro att politiken ska ta över ansvaret för företagen att ställa om i den här digitala omställningen. Däremot har vi ett intresse av att det ska gå så snabbt som möjligt”, säger Mikael Damberg.
Vad Sveriges näringsminister borde göra råder det delade meningar om.
Erbjuda lägre beskattning av personaloptioner även till techbolag i Spotify-storlek, menar företrädare för Spotify (NTL), Izettle (NTL) och Klarna (NTL).
Läs mer: Techjättarna om optionsförslaget: Gör om, gör rätt
Ministern är fåordig om optionsförslaget som kom i vintras men påpekar att även ägarfamiljerna inom det traditionella näringslivet har börjat påpekat värdet av att locka personer med specifik kompetens att stanna kvar genom att erbjuda optioner i det egna företaget.
Frågan om optionerna är ännu inte avgjord, konstaterar Mikael Damberg och säger att hans departement inte har givit upphov till utredarens förslag.
”Jag har inte ens tillsatt utredningen. Jag har att förhålla mig till en utredning som ligger på bordet”, säger Mikael Damberg.
Under intervjun lyfter Mikael Damberg fram såväl idéer som åtgärder som syftar till att underlätta i digitaliseringens tid.
Den arbetsföra befolkningen ska kunna vidareutbilda och hitta nya roller på arbetsmarknaden även senare i karriären. Industrins digitalisering ska påskyndas med en investering från såväl staten som näringslivet på 230 miljoner kronor. Han vidrör även Vinnovas uppdrag att undersöka hur man bör koppla samman små och stora företag.
Man kan inte lämna in sin årsredovisning digitalt till Bolagsverket. Men vad är detta?
Att föra samman industrins jättar med unga teknikbolag är inte alltid lätt, säger Mikael Damberg.
”Jag skulle ljuga om jag sa att det var enkelt.”
Det finns en konflikt mellan de skarpa tillväxtkraven från riskkapitalaktörer och den etablerade industrins cementerade affärsrutiner, medger han. Samtidigt tycker han att startupbolag bör attraheras av chansen att knyta till sig en första storkund.
”Ibland pratar vi bara om hur viktigt det är med riskkapitalet i Sverige. Men det viktigaste för de här startupbolagen är att få sin första kund. När man väl har kommit in någonstans och fått det är det klart att det då är lättare att skala upp verksamheten”, säger Mikael Damberg.
När han vikarierade som it-minister efter Mehmet Kaplans (MP) avgång i våras förvånades Mikael Damberg över att delar av den svenska statsförvaltningen inte är mer digital.
”Man kan inte lämna in sin årsredovisning digitalt till Bolagsverket. Men vad är detta? Om vi skulle få digitala årsredovisningar systematiskt till staten får vi en massa information den vägen som man kan dela till myndigheter. Då behöver inte andra myndigheter fråga om samma uppgifter”‚ säger han.
”Där var jag förvånad över att vi inte hade hängt med.”
Mikael Damberg är en av talarna på Digitala Strategier 2016, den 23 november på Stockholm Waterfront.
Missa inte årets viktigaste konferens för dig som arbetar i den digitala omställningen. Boka din plats nu!