Hoppa till innehållet

Mikael Damberg: ”Storföretagen erkänner att de var sena på bollen”

Storföretagen tar i dag digitaliseringshotet på större allvar, enligt näringsministern. Men det är alltjämt svårt att föra samman etablerad industri med snabbväxande techbolag. ”Jag skulle ljuga om jag sa att det var enkelt”‚ säger Mikael Damberg.

Näringsminister Mikael Damberg (S) förvånas över att delar av svensk statsförvaltning inte är mer digital.
Näringsminister Mikael Damberg (S) förvånas över att delar av svensk statsförvaltning inte är mer digital.Foto: Jesper Frisk

En dag i januari yttrade en av det svenska näringslivets mest inflytelserika personer några ord som skulle ge ringar långt bortom den lilla skidorten Davos i Schweiz.  Det var Jacob Wallenberg, Investors ordförande, som i en intervju med Di medgav att svenska företag inte hade tagit digitaliseringen av samhället på tillräckligt stort allvar.

”Det är uppenbart att vi måste lägga mer tid på det här i styrelserna”, sa Jacob Wallenberg.

Läs mer: Svenska företag digitalt svaga

Näringsminister Mikael Damberg (S) tillskriver i dag uttalandet ett stort signalvärde.

”Det stora företagen erkänner nu att de var lite sena på bollen. Det tog ett tag innan de lyfte upp det här till en strategisk ledningsfunktion”, säger Mikael Damberg.

Det är företagens jobb att göra affärer och bygga sina egna affärsmodeller.

Digitaliseringen står i dag högre på dagordningen än den gjorde för ett eller två år sedan, enligt honom.

”Det har förändrats väldigt snabbt. Det här är en helt annan strategisk fråga i dag än då.”

Vilken har då politiken att spela i detta? En begränsad sådan, enligt ministern. Det ska inte vara politikens roll att möblera om i organisationsstrukturer och affärsplaner.

”Det är företagens jobb att göra affärer och bygga sina egna affärsmodeller. Man kan inte tro att politiken ska ta över ansvaret för företagen att ställa om i den här digitala omställningen. Däremot har vi ett intresse av att det ska gå så snabbt som möjligt”, säger Mikael Damberg.

Vad Sveriges näringsminister borde göra råder det delade meningar om.

Erbjuda lägre beskattning av personaloptioner även till techbolag i Spotify-storlek, menar företrädare för Spotify (NTL), Izettle (NTL) och Klarna (NTL).

Läs mer: Techjättarna om optionsförslaget: Gör om, gör rätt

Ministern är fåordig om optionsförslaget som kom i vintras men påpekar att även ägarfamiljerna inom det traditionella näringslivet har börjat påpekat värdet av att locka personer med specifik kompetens att stanna kvar genom att erbjuda optioner i det egna företaget.

Frågan om optionerna är ännu inte avgjord, konstaterar Mikael Damberg och säger att hans departement inte har givit upphov till utredarens förslag.

”Jag har inte ens tillsatt utredningen. Jag har att förhålla mig till en utredning som ligger på bordet”, säger Mikael Damberg.

Under intervjun lyfter Mikael Damberg fram såväl idéer som åtgärder som syftar till att underlätta i digitaliseringens tid.

Den arbetsföra befolkningen ska kunna vidareutbilda och hitta nya roller på arbetsmarknaden även senare i karriären. Industrins digitalisering ska påskyndas med en investering från såväl staten som näringslivet på 230 miljoner kronor. Han vidrör även Vinnovas uppdrag att undersöka hur man bör koppla samman små och stora företag.

Man kan inte lämna in sin årsredovisning digitalt till Bolagsverket. Men vad är detta?

Att föra samman industrins jättar med unga teknikbolag är inte alltid lätt, säger Mikael Damberg.

”Jag skulle ljuga om jag sa att det var enkelt.”

Det finns en konflikt mellan de skarpa tillväxtkraven från riskkapitalaktörer och den etablerade industrins cementerade affärsrutiner, medger han. Samtidigt tycker han att startupbolag bör attraheras av chansen att knyta till sig en första storkund.

”Ibland pratar vi bara om hur viktigt det är med riskkapitalet i Sverige. Men det viktigaste för de här startupbolagen är att få sin första kund. När man väl har kommit in någonstans och fått det är det klart att det då är lättare att skala upp verksamheten”, säger Mikael Damberg.

När han vikarierade som it-minister efter Mehmet Kaplans (MP) avgång i våras förvånades Mikael Damberg över att delar av den svenska statsförvaltningen inte är mer digital.

”Man kan inte lämna in sin årsredovisning digitalt till Bolagsverket. Men vad är detta? Om vi skulle få digitala årsredovisningar systematiskt till staten får vi en massa information den vägen som man kan dela till myndigheter. Då behöver inte andra myndigheter fråga om samma uppgifter”‚ säger han.

”Där var jag förvånad över att vi inte hade hängt med.”


Foto:

Mikael Damberg är en av talarna på Digitala Strategier 2016, den 23 november på Stockholm Waterfront.

Missa inte årets viktigaste konferens för dig som arbetar i den digitala omställningen. Boka din plats nu!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera