Hoppa till innehållet

Mikael Persbrandt investerar i tatuerings-startup

De flesta som har tatuerat sig letar nya motiv. Det menar grundaren av Inkbay, siktar in sig på den växande marknaden med 2 miljoner kronor från Mikael Persbrandts bolag som startkapital.

Mathias Rosenqvist, partner på Zenith Incubator och Inkbays grundare Fredrik Glimskär.
Mathias Rosenqvist, partner på Zenith Incubator och Inkbays grundare Fredrik Glimskär.Foto: Press

”Tänk dig hur världen såg ut innan Hotels.com, då man frågade en kompis när man ville hitta ett bra hotell. Så ser tatueringsvärlden ut i dag”, säger Inkbays (NTL) grundare Fredrik Glimskär (NTL).

De senaste nio åren har han täckt sin kropp med tatueringar och blivit samtidigt väldigt fascinerad av tatueringsindustrin. Vänner började fråga honom om rekommendationer när de skulle tatuera sig.

Läs mer: Mikael Persbrandt går in i musiktjänsten Moodelizer

Nu ska han omsätta sin kunskap i startupen Inkbay, en tjänst som låter användare välja bland seriösa tatuerare och boka och betala sin tatuering direkt på sajten.

Zenith Incubator, med skådespelaren Mikael Persbrandt (NTL) som delägare, går in i Inkbay med 2 miljoner kronor. Den arbetstid som Zenith Incubator avsätter räknas dock också in i den summan. 

Mikael Persbrandt själv är ymnigt tatuerad och har bland annat låtit skriva sin partner Sanna Lundells och sina barns namn samt orden "Simma eller sjunk" efter artisten Mange Hellbergs låttitel.

”Vi engagerar oss rätt mycket i bolagen som vi går in med pengar i. Det här är en ohyggligt spännande idé”, säger Mathias Rosenqvist, partner på Zenith Incubator.

Läs mer: Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Inkbay har pilottestat tjänsten sedan i september och använder nu den första investeringen på att ta sig ut på marknaden på allvar. Där finns redan danska Tattoodo, som hävdar att man har bildat världens största tatueringscommunity.

Inkbay vill vara en kvalitetsstämpel och noga välja de tatuerare som finns med. I dagsläget ingår ett tjugotal tatuerare men till årsskiftet ska antalet utökas till 200 genom att de befintliga artisterna bjuder in sitt nätverk. I dag kan användarna välja mellan färdiga tatueringsmotiv men tanken är att de också ska kunna planera en bild tillsammans med tatueraren.

Inkbay är en global satsning, säger Fredrik Glimskär.

”40 procent av millennials i världen är tatuerade. Av alla som har tatueringar letar 92 procent efter nästa tatuering”‚ säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera