Hoppa till innehållet

Mikael Persbrandt investerar i tatuerings-startup

De flesta som har tatuerat sig letar nya motiv. Det menar grundaren av Inkbay, siktar in sig på den växande marknaden med 2 miljoner kronor från Mikael Persbrandts bolag som startkapital.

Mathias Rosenqvist, partner på Zenith Incubator och Inkbays grundare Fredrik Glimskär.
Mathias Rosenqvist, partner på Zenith Incubator och Inkbays grundare Fredrik Glimskär.Foto: Press

”Tänk dig hur världen såg ut innan Hotels.com, då man frågade en kompis när man ville hitta ett bra hotell. Så ser tatueringsvärlden ut i dag”, säger Inkbays (NTL) grundare Fredrik Glimskär (NTL).

De senaste nio åren har han täckt sin kropp med tatueringar och blivit samtidigt väldigt fascinerad av tatueringsindustrin. Vänner började fråga honom om rekommendationer när de skulle tatuera sig.

Läs mer: Mikael Persbrandt går in i musiktjänsten Moodelizer

Nu ska han omsätta sin kunskap i startupen Inkbay, en tjänst som låter användare välja bland seriösa tatuerare och boka och betala sin tatuering direkt på sajten.

Zenith Incubator, med skådespelaren Mikael Persbrandt (NTL) som delägare, går in i Inkbay med 2 miljoner kronor. Den arbetstid som Zenith Incubator avsätter räknas dock också in i den summan. 

Mikael Persbrandt själv är ymnigt tatuerad och har bland annat låtit skriva sin partner Sanna Lundells och sina barns namn samt orden "Simma eller sjunk" efter artisten Mange Hellbergs låttitel.

”Vi engagerar oss rätt mycket i bolagen som vi går in med pengar i. Det här är en ohyggligt spännande idé”, säger Mathias Rosenqvist, partner på Zenith Incubator.

Läs mer: Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Inkbay har pilottestat tjänsten sedan i september och använder nu den första investeringen på att ta sig ut på marknaden på allvar. Där finns redan danska Tattoodo, som hävdar att man har bildat världens största tatueringscommunity.

Inkbay vill vara en kvalitetsstämpel och noga välja de tatuerare som finns med. I dagsläget ingår ett tjugotal tatuerare men till årsskiftet ska antalet utökas till 200 genom att de befintliga artisterna bjuder in sitt nätverk. I dag kan användarna välja mellan färdiga tatueringsmotiv men tanken är att de också ska kunna planera en bild tillsammans med tatueraren.

Inkbay är en global satsning, säger Fredrik Glimskär.

”40 procent av millennials i världen är tatuerade. Av alla som har tatueringar letar 92 procent efter nästa tatuering”‚ säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera