Hoppa till innehållet

Miljardär-mentor går in i småjobbsapp

Som 14-åring lärde Jacob Rudbäck känna Dan Sten Olsson då han klippte grannarnas gräsmattor. Sjutton år senare är redarkungen ett av flera tunga namn som investerar 7 miljoner kronor i hans bolag Yepstr, en app som förmedlar småjobb åt ungdomar.

Stena-miljardären Dan Sten Olsson investerar i Jacob Rudbäcks app Yepstr.
Stena-miljardären Dan Sten Olsson investerar i Jacob Rudbäcks app Yepstr.Foto: Cicci Olsson/Yepstr

För ett år sedan sa Jacob Rudbäck upp sig från jobbet som managementkonsult på BCG i Australien. Ett halvår senare är han vd och grundare för ett bolag som värderas till över 30 miljoner kronor.

”Har man en bra idé som man verkligen brinner för så märks det, och då kan det gå fort att ta in kapital”, säger den 31-åriga vd:n och grundaren bakom Yepstr.

I grunden är Yepstr en app som förmedlar småjobb åt ungdomar. Det kan handla om gräsklippning och barnpassning i närområdet.

Målet är att bli ett nätverk för världens mest ambitiösa ungdomar

I denna bemärkelse är tjänsten knappast unik. Bara i Sverige finns en rad liknande ”delningstjänster” som Taskrunner, Instawork och Bonsai


Diagram som visar hur Yepstr fungerar.

Men tanken är att småjobben ska leda till något större. I takt med att de gräsklippande tonåringarna växer upp ska Yepstr gå från ett ”Uber för småjobb” till ett slags karriärnätverk.

”Målet är att bli en praktisk utbildningsplattform och ett nätverk för världens mest ambitiösa ungdomar”, säger vd Jacob Rudbäck.

Läs mer:  Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin 

Att en serie småjobb kan leda till något större är något han själv har erfarit. Som 14-åring extraknäckte han genom att klippa gräset åt grannarna i Örgryte utanför Göteborg.

En dag började han språka med Dan Sten Olsson, mannen bakom Stena Line, som imponerades av hans driv. Det hela resulterade i att redarmiljardären blev Jacob Rudbäcks mentor.

”Dan har varit ett stöd och ett bollplank för alla mina tokiga idéer genom åren. Han har hjälpt mig filtrera ut guldkornen och bygga ett bra team på Yepstr”, säger Jacob Rudbäck.

 När Jacob Rudbäck startade Yepstr i fjol var Dan Sten Olsson en av de första investerarna som anmälde sitt intresse. För Di Digital avslöjar Jacob Rudbäck att bolaget tagit in 7 Mkr från Dan Sten Olsson och tre andra tunga investerare. Investeringen värderar Yepstr till drygt 30 Mkr. De övriga investerarna är:

  • Keith Anderson, en av grundarna bakom fondjätten Blackrock och mannen som förvaltade hela George Soros förmögenhet mellan 2008 och 2011.
  • Johan Skarborg, vd och grundare av Academic Work.
  • Niklas Ivarsson, en av de första anställda på Spotify.

Dan Sten Olsson hoppas att Yepstr ska hjälpa ungdomar att ta sina första steg in på arbetsmarknaden.

”I år har Stena Fastigheter 350 sommarjobbande ungdomar. Att gå med i Yepstr hoppas jag kan hjälpa ännu fler ungdomar att tjäna sina första pengar”, säger han.

Än så länge fins Yepstr bara i testversion, en så kallad beta-app, i Täby, Lidingö, Nacka och centrala Stockholm.

”Man kan registrera sitt intresse via hemsidan. Vi öppnar ett område när vi nått kritisk massa där, vilket vi uppskattar till cirka 0,5–1 procent av befolkningen. Ambitionen är att finnas på de flesta håll i Sverige inom ett år”, förklarar grundaren.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera