Hoppa till innehållet

Miljardbolaget Qliks vd går in i skånsk larmapp

Lars Björk, vd för miljardbolaget Qlik, går in som delägare i skånska larmappen Allone. Nu ska tjänsten lanseras globalt.

Lars Björk, vd för miljardbolaget Qlik, går in som delägare i skånska larmappen Allone. Nu ska tjänsten lanseras globalt.
Lars Björk, vd för miljardbolaget Qlik, går in som delägare i skånska larmappen Allone. Nu ska tjänsten lanseras globalt.

Tillsammans med Peter Hauggaard, före detta vd för kosmetikföretaget Oriflame, investerar han i Allone och båda två tar plats i styrelsen. 

”Vi har precis stängt en investeringsrunda på 3,25 miljoner, främst för att få kraft att kunna expandera på marknaderna i Indien och Brasilien, marknader där kvinnor och barn är speciellt utsatta", säger Anders Paulson, vd för och grundare av Allone.

Allone, baserat i Ängelholm, har utvecklat en larmapp för mobilen där användaren i nödsituationer kan larma antingen sin närmaste omgivning eller utvalda kontakter. Kontakterna kan även följa din väg hem, din löprunda eller barnets väg till skolan. 

Allone kommer att leda larmindustrin in i en ny era.

”Allone är ett utmärkt exempel på hur ny teknik skapar ett bättre samhälle. Det som fångade mitt intresse var att det är så lätt att både larma och lokalisera en person som är i fara. Allone kommer att leda larmindustrin in i en ny era med personliga och mobilanpassade personlarm”, säger Lars Björk, vd för Qlik.

Appen lanserades i juli 2015 och i början av året rullades den ut i bland annat Indien och USA. Tjänsten har idag omkring 10 000 aktiva användare. 

"Eftersom vi riktar oss mot människor i utsatta områden i till exempel Indien så vill vi att tjänsten ska vara gratis. Meningen är att den ska användas och trygghet ska inte kosta användaren något”, säger Anders Paulson.

Lars Björk, vd Qlik

Lars Björk, vd på det skånska miljardbolaget Qlik, blir ny delägare i Allone.

Istället vill man tjäna pengar genom att ta betalt för tilläggsfunktioner på den amerikanska och europeiska marknaden. Anders Paulson ser också en stor möjlighet när det gäller företagstjänster.

”Vi arbetar på en företagsversion som riktar sig till de som reser i tjänsten. Om det händer något i ett visst geografiskt område ska företagen kunna lokalisera var man har sin personal och se till att de kommer i säkerhet." 

Allone har tidigare tagit in närmare två miljoner kronor i kapital. 

Läs även: Rykten om miljardbud på skånska techjätten Qlik

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera