I det tysta har Malmöbolaget Boozt investerat hundratals miljoner kronor i att bli en av Nordens största klädbutiker på nätet. Under 2014 omsatte man 668 Mkr och redovisade en förlust på 27 Mkr.
Men i fjol, 2015, bröt man miljardvallen och gick med vinst för första gången på åtta år.
”Även första kvartalet går bra med en tillväxt på over 100 procent. Vår prognos är nu en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor i år och en större vinst än under 2015”, säger Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt.com.
Han uppger att Sverige är Boozts största marknad med 40 procent av omsättningen, tätt följt av Danmark. Resten av försäljningen sker i Norge och Finland.
Läs mer: Boozt spräcker miljardvallen
Den snabba tillväxttakten innebär att Boozt växt ur sina gamla lokaler. I veckan flyttade man in i nya och större kontorslokaler i Hyllie i Malmö. Lokalerna är 2 000 kvadratmeter och ska inrymma de flesta av företagets totalt 160 anställda.
”Flytten är ytterligare ett steg på vägen mot att bli Skandinaviens ledande modebutik online, och vi räknar med att både antalet anställda, beställningar till distributörer och försäljningen fortsätter att öka under 2016”, säger Hermann Haraldsson, vd för Boozt.
Boozt investerar även drygt 120 Mkr i att etablera ett nytt lager som ska säkerställa ytterligare tillväxtmöjligheter. Man satsar även på att öka graden av automatisering så att varje order behandlats på ett mer effektivt sätt, heter det.
”Vår investering i automatisering är grundläggande för vår fortsatta tillväxt och konkurrenskraft. Flytten till de nya lokalerna är således både fysiskt nödvändig och en viktig del för att nå våra tillväxtmål”, säger vd Hermann Haraldsson.
Läs mer: Riskkapitaljätten: ”Svårare att sälja techbolag i år”
Till skillnad från nätbutiker som Ellos, Stayhard och H&M har Boozt inga egna varumärken i sortimentet. Istället är man en återförsäljare åt drygt 400 modemärken som Ralph Lauren, Samsøe & Samsøe, Tiger of Sweden, Tommy Hilfiger, MOLO och BOSS.
”Vi vill vara en av de största aktörerna inom mellan- och premium-segmentet. Vist kan man tjäna pengar på egna varumärken, men man riskerar att förvirra kunden och få ett lågt genomsnittligt ordervärde vilket kan påverka resultatet negativt”, säger marknadschefen Peter G. Jørgensen.
I somras tog Boozt in cirka 240 Mkr från två danska investerare, pensionsbolaget Sampension och familjeföretaget Friheden Invest. Baserat på denna investering värderas bolaget till drygt en miljard kronor.
Svenska Verdane Capital är idag, via sin sjunde fond, näst största ägare med 28 procent av bolaget, beroende på hur konvertiblerna slår ut. Övriga stora ägare är det danska riskkapitalbolaget Sunstone och skotillverkaren Ecco.
”Verdane hoppas på en börsnotering av Boozt inom ett par år”, sa Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, till Di Digital i oktober i fjol.