Hoppa till innehållet

Miljardboost för Boozt – firar med nytt kontor och lager

Nätbutiken Boozt spår en omsättning på 1,5 miljarder kronor i år. Nu växlar man upp, flyttar in i nya, större kontor och investerar i ett nytt lager.

Från vänster: Boozts nya kontor i Hyllie, Malmö, Boozts vd Hermann Haraldsson och bolagets nätbutik.
Från vänster: Boozts nya kontor i Hyllie, Malmö, Boozts vd Hermann Haraldsson och bolagets nätbutik.

I det tysta har Malmöbolaget Boozt investerat hundratals miljoner kronor i att bli en av Nordens största klädbutiker på nätet. Under 2014 omsatte man 668 Mkr och redovisade en förlust på 27 Mkr.

Men i fjol, 2015, bröt man miljardvallen och gick med vinst för första gången på åtta år.

”Även första kvartalet går bra med en tillväxt på over 100 procent. Vår prognos är nu en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor i år och en större vinst än under 2015”, säger Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt.com.

Han uppger att Sverige är Boozts största marknad med 40 procent av omsättningen, tätt följt av Danmark. Resten av försäljningen sker i Norge och Finland.

Läs mer: Boozt spräcker miljardvallen

Den snabba tillväxttakten innebär att Boozt växt ur sina gamla lokaler. I veckan flyttade man in i nya och större kontorslokaler i Hyllie i Malmö. Lokalerna är 2 000 kvadratmeter och ska inrymma de flesta av företagets totalt 160 anställda.

”Flytten är ytterligare ett steg på vägen mot att bli Skandinaviens ledande modebutik online, och vi räknar med att både antalet anställda, beställningar till distributörer och försäljningen fortsätter att öka under 2016”, säger Hermann Haraldsson, vd för Boozt.

Boozt investerar även drygt 120 Mkr i att etablera ett nytt lager som ska säkerställa ytterligare tillväxtmöjligheter. Man satsar även på att öka graden av automatisering så att varje order behandlats på ett mer effektivt sätt, heter det.

”Vår investering i automatisering är grundläggande för vår fortsatta tillväxt och konkurrenskraft. Flytten till de nya lokalerna är således både fysiskt nödvändig och en viktig del för att nå våra tillväxtmål”, säger vd Hermann Haraldsson.

Läs mer: Riskkapitaljätten: ”Svårare att sälja techbolag i år”

Till skillnad från nätbutiker som Ellos, Stayhard och H&M har Boozt inga egna varumärken i sortimentet. Istället är man en återförsäljare åt drygt 400 modemärken som Ralph Lauren, Samsøe & Samsøe, Tiger of Sweden, Tommy Hilfiger, MOLO och BOSS.

”Vi vill vara en av de största aktörerna inom mellan- och premium-segmentet. Vist kan man tjäna pengar på egna varumärken, men man riskerar att förvirra kunden och få ett lågt genomsnittligt ordervärde vilket kan påverka resultatet negativt”, säger marknadschefen Peter G. Jørgensen.

I somras tog Boozt in cirka 240 Mkr från två danska investerare, pensionsbolaget Sampension och familjeföretaget Friheden Invest. Baserat på denna investering värderas bolaget till drygt en miljard kronor.

Svenska Verdane Capital är idag, via sin sjunde fond, näst största ägare med 28 procent av bolaget, beroende på hur konvertiblerna slår ut. Övriga stora ägare är det danska riskkapitalbolaget Sunstone och skotillverkaren Ecco.

”Verdane hoppas på en börsnotering av Boozt inom ett par år”, sa Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, till Di Digital i oktober i fjol.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera